Påstående av Johan Vinberg
Men jag vet att ett gott humör och ett femsiffrigt insamlat belopp räcker tyvärr inte för att byta omkring 3000 slipers kommande 2-3 år.
Svar från mormorsgruvan
Om någon av medlemmarna äger tall-skog och är villig att skänka föreningen 300 kubikmeter virke, så räcker det med ett gott humör, arbetsvilja och ett femsiffrigt belopp(under förutsättning att föreningen har ett sågverk och en slipersbytesmaskin).
Allt handlar egentligen om pengar
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Allt handlar egentligen om pengar
Går som Skånska Järnvägar gjorde. Bygg 48 meter först. Bygg till efter några år.Johan Vinberg skrev: ↑06 apr 2024, 18:11 I slutändan handlar det om pengar
Min egen förening vill bygga en vagnhall till - på ca 120 m x 15 meter. Kostnad 3 miljoner.
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43
Re: Allt handlar egentligen om pengar
Hur lång är hållbarheten på en obehandlad furusliper då?mormorsgruvan skrev: ↑11 apr 2024, 18:20 Påstående av Johan Vinberg
Men jag vet att ett gott humör och ett femsiffrigt insamlat belopp räcker tyvärr inte för att byta omkring 3000 slipers kommande 2-3 år.
Svar från mormorsgruvan
Om någon av medlemmarna äger tall-skog och är villig att skänka föreningen 300 kubikmeter virke, så räcker det med ett gott humör, arbetsvilja och ett femsiffrigt belopp(under förutsättning att föreningen har ett sågverk och en slipersbytesmaskin).
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Allt handlar egentligen om pengar
10 år ungefär. Inte så mycket. En del banor byggdes på det sättet för länge sedan, därför "vet man detta".
Behöver man göra ett totalbyte så byter man var tredje sliper, vänder om, byter var tredje osv tills man är "klar". JTJ räddade sin mycket dåliga bana på det viset på 80-talet, utan att behöva stänga banan.
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Allt handlar egentligen om pengar
Ja, och om det har relevans så betyder det att ULJ snarast borde elektrifieras och så köpa in ett par X15p.Johan Vinberg skrev: ↑08 apr 2024, 17:15
När vi på ULJ inte länge kunde låna in vagnar över sommaren från RB (detta fjordes fam t.o.m. 1977) var det flera resenärer som sa säsongen 1978: "Men var är vagnarna med mjuka bekväma säten?. Nu har nu ju bara vagnar med hårda eller tunnt stopade säten".
Alla människor tillhör på något sätt en avvikande 10% stor grupp i något hänseende. Vilken slags grupp varierar men "mänskligheten betraktad i klump" och sedan nedbruten på individnivå innebär att i de flesta sammanhang tillhör vi de 90% men i några avseenden tillhör vi de 10%.
Vilken är din målgrupp för tjänsten från museibanan? Det bästa för alla vore väl att de 10% som får ont i baken av att åka riktigt tåg inte är målgruppen. Om du ändå drar in dem i dina tåg, gör du alltså något fel. Du har skapat felaktiga förväntningar. Du har inte talat om var de har hamnat.
Detsamma gäller egentligen också för medlemmarna.
Så vem/vilka är målgruppen? De med pengar är fel svar, alla har lite pengar, nog till en biljett i alla fall. Såvida du inte satsar på de 10% som har 90% av alla pengar som finns förstås. Det är "de med pengar".
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:48
Re: Allt handlar egentligen om pengar
Hej Micke!
Jag har en personlig fråga, mejla mig gärna när du har tid och lust, tobbe.jansson@telia.com.
hälsningar
Torbjörn Jansson
Jag har en personlig fråga, mejla mig gärna när du har tid och lust, tobbe.jansson@telia.com.
hälsningar
Torbjörn Jansson
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Allt handlar egentligen om pengar
Visst är det viktigt med pengar men för att komma över pengar krävs arbete. I slutänden hamnar man i att ”någon” eller ”några” måste jobba väldigt mycket med att på olika sätt jaga pengar och marknadsföra föreningen. Min uppfattning är att folk i allmänhet tappar intresset för historiska föremål när de själva inte kan relatera till dom. Människor känner ofta en nostalgi till sådant som var aktuellt när deras föräldrar var unga. Det är min analys. På 1800-talet var tåg något väldigt. Man kunde flytta 20 ton på räls långa sträckor. I dag kör man flera hundra ton på landsväg och tåg är bara något som finns. Det är inte lika häftigt längre. Kanske ska man ta ett steg tillbaka och försöka få människor att förstå hur viktiga tågen en gång var för vårt lands framgång? Bara Filipstad Berglag stod en gång för 10% av världens järntillverkning. Det fanns starka incitament.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se