Vem skötte kaminerna i väntkurarna?

Jan_Murberger
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Vem skötte kaminerna i väntkurarna?

Inlägg av Jan_Murberger »

Har sett att det förr ibland fanns kaminer i väntkurarna. Skötte de resande eldandet själva? De flesta kunde ju hantera en vedspis så det var nog inga problem. Nästa fråga är om järnvägen stod mer ved? Någon som vet, har anekdoter eller vet om man slängde av en säck ved från tågen? (Kan ha frågat förut men hittar inget svar).
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Vem skötte kaminerna i väntkurarna?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Jan_Murberger skrev: 13 jun 2024, 17:57 Har sett att det förr ibland fanns kaminer i väntkurarna. Skötte de resande eldandet själva? De flesta kunde ju hantera en vedspis så det var nog inga problem. Nästa fråga är om järnvägen stod mer ved? Någon som vet, har anekdoter eller vet om man slängde av en säck ved från tågen? (Kan ha frågat förut men hittar inget svar).
Om det var en så pass avancerad kur att det fanns en kamin där, var inte hållplatsen i så fall även bemannad med en platsvakt som ansvarade för uppvärmningen?
Jan_Murberger
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Vem skötte kaminerna i väntkurarna?

Inlägg av Jan_Murberger »

Det var det jag undrade. Ser ut som ganska enkla byggen. En kamin ger värme väldigt fort, speciellt om det är en plåtkamin. Tyvärr hittar jag inte bilden igen men det var inte en kur med separat del för vägvakt. Det borde jag i alla fall lagt märke till.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Vem skötte kaminerna i väntkurarna?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Vilken hållplats är det frågan om?
Anders Rinäs
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 jan 2024, 19:16

Re: Vem skötte kaminerna i väntkurarna?

Inlägg av Anders Rinäs »

Inget svar men en illustration kanske. Rösmåla på fd HKJ. Tidigare station men på senare tid obemannad antar jag.
Bilagor
HKJ32 (2).jpg
HKJ32 (2).jpg (171.98 KiB) Visad 1439 gånger
Jan_Murberger
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Vem skötte kaminerna i väntkurarna?

Inlägg av Jan_Murberger »

Jag har ett minne av en väntkur, inte en station. Väntsalar med kamin var ju betydligt vanligare.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Skriv svar