Sida 1 av 1

Atlasbyggd kopia av Krausslok. Eklångens järnvägsstation

Postat: 23 jun 2024, 09:13
av BD-
Bild

Den ursprungliga sotskåpsfronten har ersatts av en plan med liten sotskåpslucka. I övrigt finns många andra intressanta detaljer på fotot. Notera även att urspåra en axel på trallan användes som parkeringsbroms.

Bild

Bild

Norra Södermanlands Järnväg, som möjligen finansierades från Wallenbergs bank, hade 1899 anskaffat två 1'C1' tanklok från Krauss. Den främre löpaxeln var anordnad som kraussboggi och den bakre verkar att vara anordnad som någon sorts boggi. 1904 kompletterades lokparken med tre kopior av kraussloken byggda av Wallenbergföretaget Atlas.

Bilden finns hos
https://sokisamlingar.sormlandsmuseum.s ... &offset=16

Antagligen var det Carl Gustaf Carlquist som bidrog till att loken, som troligen var de första i Sverige med den axelföljden, beställdes hos Krauss. Han tillfrågades för övrigt av Victor Klemming om han var intresserad av att bli chef för Nydqvist & Holm men avböjde enär han då redan accepterat en tjänst hos Krauss.

Bild

Re: Atlasbyggd kopia av Krausslok. Eklångens järnvägsstation

Postat: 23 jun 2024, 10:20
av Anders Sandgren
På Atlasritningen har loken ovala fönster i hyttfronten liksom Kraussloken medan bilder på loken inkl bild som jag tror är leveransfoto från Atlas visar fyrkantiga med små runda över pannan. Månne ändrades beställningen innan leverans. Kraussloken behöll de ovala även efter ombyggnation till överhettning.
Jag undrar om inte även sotskåpsluckan ändrades innan leverans. Handräcket syns på Atlasbilderna.

Re: Atlasbyggd kopia av Krausslok. Eklångens järnvägsstation

Postat: 24 jun 2024, 23:10
av Bertil Bengtsson
Ritningarna, oavsett Atlas eller NoH, visar typiska Krauss-lok: ovala fönster, vattentank mellan ramplåtarna, sidotankar som "flyttats upp" ett snäpp.
Fotot visar ett "försvenskat" lok, med fyrkantiga fönster.
Berra