Solförmörkelsen 1954 och Sveriges Kommunikationer.

Sven-Olof Johansson
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
Ort: Linköping

Solförmörkelsen 1954 och Sveriges Kommunikationer.

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Igår, den 30/6, var det 70 år sedan det var total solförmörkelse i Sverige. I juniupplagan av Sveriges Kommunikationers kartbilaga var det berörda området utmärkt. Se utsnitt nedan.
Solförmörkelse 1954 3.jpg
Solförmörkelse 1954 3.jpg (413.82 KiB) Visad 2541 gånger
Själv var jag ännu inte född då men jag kommer ihåg att mina föräldrar pratade om det och att det länge hemma fanns ett par specialglasögon för att se solförmörkelsen. Själva solförmörkelsen varade inte mer än ett par minuter men var ändå en stor händelse då.
Någon här som kanske har minnen ifrån den dagen?
Användarens profilbild
Lennart Gustafsson
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:45

Re: Solförmörkelsen 1954 och Sveriges Kommunikationer.

Inlägg av Lennart Gustafsson »

Jag skulle fylla sju år då och jag och mina föräldrar åkte tåg från Värmlands Bro till Mellerud. Det jag kommer ihåg var att det var mycket långt tåg och att det var en del moln som skymde solen. När solen förmörkades så tystnade fåglarna som trodde det var natt.
/Lennart
BD-
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Solförmörkelsen 1954 och Sveriges Kommunikationer.

Inlägg av BD- »

Sommarjobbade då på Ivar Petterssons bilverkstad i Sundsvall där det inte var fullständig solförmörkelse. Använde en svetsskärm för att se evenemanget.
Efteråt köpte jag för första gången en Coca Cola. Förvånades över den märkliga korken som avvek från den vanliga kapsylen för läskedrycker som kunde rivas av. Problemet löstes med en morakniv.

Ivar Petterssons motorverkstad på Rådhusgatan 39 i korsningen Rådhusgatan - Skolhusallén. I bakgrunden på den första bilden syns Hedbergska skolan.
I Sundsvalls tidning 8 april 1935, inför Ivar Petterssons 50 årsdag kunde man bland annat läsa följande;
”Redan 1908, vid 23 års ålder, blev Ivar Pettersson sin egen genom att igångsätta en reparations- och cykelverkstad kombinerad med tillverkning av motorer. Denna rörelse utvecklade han under årens lopp och 1919 ombildade han rörelsen till a.-b. Ivar Petterssons motorverkstad uti därför förvärvad fastighet vid Rådhusgatan.
Året därpå besannades hans förmodan att motortrafiken skulle komma att hastigt utvecklas, och den inköpta fastigheten måste samma år utvidgas. I dag torde Ivar Petterssons motorverkstad och automobilaffär utan överdrift kunna sägas vara den största i sitt slag i Norrland.
Såsom direktör för a.-b. Automekan har säkerligen en av hans drömmar blivit förverkligad, då han därigenom är i tillfälle att dirigera försäljningen av hydrauliska lastbilstippanordningar av i stort sett egen konstruktion över hela Sverige samt utlandet."

Bild

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75595.0
Gunnar D
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2023, 17:26

Re: Solförmörkelsen 1954 och Sveriges Kommunikationer.

Inlägg av Gunnar D »

I Kalle Anka följde det med ett par solglasögon i papp och plast. En kompis och jag stod på deras balkong i Aspudden/Stockholm där det dock bara var partiell solförmörkelse. Ett kul minne ändå.

/Gunnar
Skriv svar