Fråga om privatregistrerade Hbikks-t/ Hbbillns

Anders.k.
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Fråga om privatregistrerade Hbikks-t/ Hbbillns

Inlägg av Anders.k. »

SJ köpte av AGEVE i Gävle en serie vagnar 1985 , där närmare 150 av dom fick litteran Hbikks-t vid leverans , litteran var antagligen fel för dom blev ganska snabbt ändrade till Hbbillns.

Ganska många av dom blev uthyrda till olika firmor , en del blev målade i firmornas färg och logga . andra fick bara olika typer av reklamskyltar.
Mina uppgifter om detta är ganska bleka, därför behöver jag hjälp med antalet och ännu bättre vilka vagnar som körde för vilket företag, har en uppgift från den Danska tidningen "Blockposten" att några vagnar åtminstone fick P märkning och privatvagnsnummer , vilket betyder Privatvagn så då måste vagnarna varit uthyrda ?

Mina bleka uppgifter säger följande (sant eller falskt) :
IFÖ Sanitär med hemstation Bromölla hade 15 vagnar för trafik till Danmark, Norge och några Norrlandstationer.

Munksjö med hemstation Timsfors hade också 15 vagnar för trafik till Nybro

Grycksbo bruk med hemstation Grycksbo hade 12 vagnar för trafik till Danmark.

Fodia med hemstation Åstorp och Staffanstorp hade 55 vagnar för trafik till olika matvarulager i landet.

Vet inte heller hur många år dom gick i denna trafiken , alla vagnar fick senare SJ-Gods färger , så värst många år i den trafiken blev det nog inte .

2016 är en av vagnarna fotade i Mariestad och dom rullar ännu idag,
1985 hade vagnen reklamskylt för IFÖ sanitär och hette då 25 74 228 2 017-1
Hbbillns 2457017-4.JPG
Hbbillns 2457017-4.JPG (238.41 KiB) Visad 1947 gånger
M.V.H Anders.k.