AGA-utrustning

anders_w
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2023, 06:47

AGA-utrustning

Inlägg av anders_w »

AGA gjorde som bekant belysningsutrustning och signaler för järnvägsbranchen. Med tiden kom också reläer och blinkapparater.

Men gjorde man fler saker för järnväg?
Anders Järvenpää
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:39

Re: AGA-utrustning

Inlägg av Anders Järvenpää »

Jag vore förvånad om AGA inte har levererat högtalarsystem samt radioutrustning och liknande anläggningar för järnvägsbranschen.

Dessutom naturligvis speciell svetsutrustning för exempelvis räler. Detta var (och är) väl kärnan i AGAs verksamhet?
Telefonmästare. Lokförare.
Per Olofsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2023, 20:56

Re: AGA-utrustning

Inlägg av Per Olofsson »

Safetrack Baavhammar AB tog över produkten Pinnlödning från AGA, en utmärkt och välbeprövad produkt som, om jag inte minns helt fel, utvecklades och marknadsfördes av Torsten Båvhammar när han var anställd hos AGA.

Erratum: Kollade mina notering, och det jag skrev var inte helt korrekt.
Pinnlödningsmetoden utvecklades av Joel Aversten, överingenjör på AGA. Båvhammar ansvarade för försäljningen runt om i världen. Med pinnlödning gick anslutning av förbindningar i rälsskarvar och anslutning av spårledningsutrustning fortare jämfört med äldre metoder.

Tidigare borrade man i t.ex. rälslivet, stoppade in förbindningen i hålet och pluggade med en sprint som slogs in. De stora mekaniska påfrestningar som uppstår i rälsskarvarna gjorde att kontaktförbindningen vibrerar sönder, vilket i sin tur resulterar i signalfel. Med AGAs teknik löder man med en liten elektrisk pistol snabbt fast kontaktförbindningens kabelsko i rälsen.
Senast redigerad av Per Olofsson den 18 aug 2024, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
anders_w
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2023, 06:47

Re: AGA-utrustning

Inlägg av anders_w »

Att jag frågar beror på att jag skall till ett arkiv och titta på material från AGA, och de vill att man i förväg anger vilka delar av materialet som man vill se.

Länk till deras lista över AGA-material: https://www.dropbox.com/scl/fi/ey3x0201 ... ddnvk&dl=0
Skriv svar