Växellok Ub röda slutlyktan
Växellok Ub röda slutlyktan
Hej
Fått lite info om att loket endast hade lyktan på insidan av B-sidan och att den alltid var tänd vid rangering.
Någon fråga på det...
Fick loken även lyktan på A sidan monterad sedermera (hittar inga bilder) och om loket gick i linjetrafik använde man då ljus på B sidan?
Körde man med en strålkastarlyktan på A sidan som på bilden som man kunde reglera tänd individuellt från den andra strålkastarlyktan?
Fått lite info om att loket endast hade lyktan på insidan av B-sidan och att den alltid var tänd vid rangering.
Någon fråga på det...
Fick loken även lyktan på A sidan monterad sedermera (hittar inga bilder) och om loket gick i linjetrafik använde man då ljus på B sidan?
Körde man med en strålkastarlyktan på A sidan som på bilden som man kunde reglera tänd individuellt från den andra strålkastarlyktan?
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
Detta ämne har varit uppe förut. Som jag kommer ihåg var det följande:
Förr: "slickepinnar" markerade framänden, röd lykta i hytten markerade bakänden. Vid framförande av ensamt som lok på linjen i mörker sattes röda glas i strålkastarna (minst 1 strålkastare?) i den ände som blev "bakände" i körriktningen.
Nu: "Slickepinnarna" slopades. Röd lykta tänd i bakändan av loket. Röd lykta finns i båda ändar. Strålkastare tända i framänden. Vad som är fram och bak kan variera efter behov.
A och B har ingenting med fram/bak att göra utan är endast ett sätt att definiera var ett speciellt objekt är placerat på loket.
Förr: "slickepinnar" markerade framänden, röd lykta i hytten markerade bakänden. Vid framförande av ensamt som lok på linjen i mörker sattes röda glas i strålkastarna (minst 1 strålkastare?) i den ände som blev "bakände" i körriktningen.
Nu: "Slickepinnarna" slopades. Röd lykta tänd i bakändan av loket. Röd lykta finns i båda ändar. Strålkastare tända i framänden. Vad som är fram och bak kan variera efter behov.
A och B har ingenting med fram/bak att göra utan är endast ett sätt att definiera var ett speciellt objekt är placerat på loket.
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
Tack Per,
Kan inte ursprunget ha vart att A är sidan där el trauman går ned mellan fönstren från taket och där dubbla hjulaxlar?
Kan inte ursprunget ha vart att A är sidan där el trauman går ned mellan fönstren från taket och där dubbla hjulaxlar?
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
A-änden på ett järnvägsfordon är den ände från vilken numreringen av saker som finns i flera exemplar ombord på samma fordon (t ex axlar, boggier, traktionsmotorer, sittplatser i motorvagn) startar.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Växellok Ub röda slutlyktan - definition av A-ändan
På ånglok var det ganska enkelt, skorstenen fram, dvs A-ändan där. Några cab-forwardlok har vi inte haft här (utom den till Danmark sålda S2'an som blev högerkörd genom att klassa om loket).
Men vilken ända var A-ändan på Fairlieloken? Stod föraren på vänster sida och eldaren på höger eller var det tvärtom?
Men vilken ända var A-ändan på Fairlieloken? Stod föraren på vänster sida och eldaren på höger eller var det tvärtom?
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
Jo, det finns ett indirekt samband. Den generella definitionen för vad som är A-ände på ett elfordon utgår från var huvudtransformatorn är placerad. Av det följer att kontaktledningsspänningens nedledning från taket med fördel placeras i A-änden vilket också blir den ände där man gärna koncentrerar bärkraft hos axelanordningen. Genom att betrakta A- och B-ändesbeteckningarna som ett substitut för de naturliga fram- och bakändesbegreppen får man samtidigt naturliga referenser för att utse höger- och vänstersidor hos fordonen. På detta bygger man sedan placeringsinformationen för olika apparater och utrustning i fordonen.
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
Hej
Bifogar bilder. Tyvärr ingen info om bilderna om när och var.
Mvh Rickard
Bifogar bilder. Tyvärr ingen info om bilderna om när och var.
Mvh Rickard
Senast redigerad av Rickard95 den 18 aug 2024, 19:33, redigerad totalt 2 gång.
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
Bilden på Ub 256 är tagen på Göteborg C.
Den andra bilden kan vara från Sävenäs Lokstation, cirkeln till ellokverkstan.
Den andra bilden kan vara från Sävenäs Lokstation, cirkeln till ellokverkstan.
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
Skall vi nu vara pet noga, så visar bilden tagen vid cirkelen vid ellokverkstaden på Sävenäs 2 st Ue och 1st Uc.
Mvh Martin
Mvh Martin
Re: Växellok Ub röda slutlyktan
Hej
Jovisst är det Göteborg på båda bilderna.
Jag var lite på språng och namngav tyvärr bilderna felaktigt. Visste inte att texten till bilderna skulle synas.
Bifogar en till bild från lite längre avstånd där man kan se cisternerna på lite avstånd samt en extra bild som ögongodis.
Mvh Rickard
Jovisst är det Göteborg på båda bilderna.
Jag var lite på språng och namngav tyvärr bilderna felaktigt. Visste inte att texten till bilderna skulle synas.
Bifogar en till bild från lite längre avstånd där man kan se cisternerna på lite avstånd samt en extra bild som ögongodis.
Mvh Rickard