40 år sedan sista trafikdagen på Växjö-Västervik

Fredrik Lundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:38

40 år sedan sista trafikdagen på Växjö-Västervik

Inlägg av Fredrik Lundström »

Idag är det 40 år sedan den sista trafikdagen på dåvarande SJs smalspåriga linje Växjö-Västervik. I samband med detta har vi grävt djup arkivet och klippt ihop en 11 minuter lång film från sista dagen med trafik. Filmen har inte visats tidigare.

I filmen ses sekvenser utmed järnvägen Hultsfred–Västervik och protester mot nedläggningen i bland annat Västervik, Valstad, Ankarsrum, Fagersand, Hjorted och Hultsfred. Tjustbygdens Järnvägsförening körde ångtåg till Hultsfred, tur och retur. Bland de medverkade märks särskilt tågklareraren Arne Carlsson, som tjänstgjorde både i Västervik och Ankarsrum under dagen. Filmen är inspelad av Tomas Borum. Klicka på länken nedan, inloggning behövs inte.

https://smalsparsarkivet.se/film/sj-lag ... vastervik/
Palle
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2023, 20:38

Re: 40 år sedan sista trafikdagen på Växjö-Västervik

Inlägg av Palle »

Jag skrev ett inlägg om detta i natt kl. 01.40 på forumet eftersom jag körde alla motorvagnståg denna söndag då detta var min sista ordinarie arbetsdag med placering i Vk. Där redogjorde jag för vilka fordonsindivider som rullade i resp. annonserade tåg på den norra delen av banan Vk-Hf men efter förhandsgranskning och därefter skickat detta till forumet så har det ej publicerats här, undrar jag då alla uppgifter finns registrerade i alla mina gamla annotationsböcker för den aktuella tiden och för övrigt för alla mina sammanlagda körningar under mina 45 år som lokförare.
Vad gäller själva filmen som var mycket skakig och tämligen dåligt återgiven med den sortens kamerautrustning som fanns tillgänglig på 80-talet så kände man igen många personer varav många ej är kvar i livet idag. Jag var själv med och startade verksamheten kring smalspåret år 1967 med några riktiga eldsjälar för att i huvudsak rädda några kvarvarande fordon åt eftervärlden från Västerviksbanorna bl.a NVHJ 22 och vagnar åt efterkommande
generationer. Det blev 50 år av renoveringar och underhåll och för min del att vi fick igång gamla NVHJ 22/SJ L18p 3147 i fungerande skick, men år 2017 beslutade den dåvarande styrelsen att ångdriften skulle avvecklas och trafiken motoriseras med fordon som representerar epoken 1952-1984, själv tillhör jag kategorin gamla surgubbar som växte upp när ångloken fortfarande trafikerade många linjer så det var inte svårt för mig att lämna föreningen så all heder åt NJ som fortfarande kör med genuina tåg med antingen ånga/el/diesellok nu senast i samband med firandet av NOJ 150 år samt Emmaboda-Karlskrona med SJ A5 1545/KJ 17, lycka till Sten-Åke Bergholm och alla ni på "Stollaknölen". Palle i Vika :D
Karlsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 jan 2024, 07:21

Re: 40 år sedan sista trafikdagen på Växjö-Västervik

Inlägg av Karlsson »

Din formella placeringsort var väl Linköping från 1979 och fram till karriärens avslut?
Om vi ska räkna tiden innan Tjustbygdens Järnvägsförenings bildande 1979 så är det inte mer än rätt att nämna den som verkligen drog igång verksamheten, Wilhelm Häggström. Han såg bland annat till att ångloket och diverse vagnar med koppling till NVHJ bevarades 1964. Utan den insatsen hade ni inte haft något att starta er verksamhet kring.
Något beslut om att avveckla ångloksverksamheten finns inte, tvärtom pågår som bekant arbete med att renovera Np 3050.
Precis som på 1990-talet så har dock en del personer hoppat av från ångloksverksamheten istället för att bidra till att påskynda renoveringen, så det tar tid innan renoveringen är färdigställd och nästa objekt i kön kan åtgärdas, L18p 3147.
Palle
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2023, 20:38

Re: 40 år sedan sista trafikdagen på Växjö-Västervik

Inlägg av Palle »

Nej herr Karlsson, jag blev placerad i Vk då det var personalbrist bl.a pensionsavgångar och jag har brevet kvar där distriktschefen Olle Sjöberg i Nr beviljade min önskan att bli förflyttad till Vk eftersom jag samtidigt byggde mitt hus i Vk, men jag fick hoppa in när Lp/Nr behövde folk. Jag har ej glömt Wilhelm Häggström alls men i mitt inlägg här på forumet som jag skrev i natt men som av någon anledning ej har kommit med där nämnde jag Willes enorma uppoffring att rädda ett stycke jvg-historia men om hans ide´ skulle ha drivits igenom med att ha ett uppställt museitåg på Kulbackens museum så hade ej föreningen haft något tågset kvar pga vandalisering och klotter det har vi sett många exemplar på under tidens gång. Tack vare att den gamla Stora Strömsbron ej kunde bära loktransporten blev det inget av detta. Det var då vi trädde in på scenen och pratade med Wille att vi hjälper gärna till men under förutsättning att det utkörda materialet som stod uppställt bakom Muséet återbördades till stationsområdet och att vår avsikt var att återställa NVHJ 22 i körbart skick vilket Wille ej trodde vara möjligt men det finns sega smålänningar som aldrig ger sig och efter ett antal år så blev det åter körbart. :)
Palle
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2023, 20:38

Re: 40 år sedan sista trafikdagen på Växjö-Västervik

Inlägg av Palle »

Dagen därpå den 20 augusti 1984 hade jag uppgiften att koppla ihop allt motorvagnsmtrl. i Vk som fanns kvar där till ett extratåg Vk-Vö med tågnr. 2154 avg. Vk 09.00 till Vö ank. 12.50. De fordon som ingick var Yp 873-874-893-801-900 som växlades ner till gamla smalspårsverkstaden i Vö.
Hemkörning till Vk gick som tåg 2161 med Yp 883 avg. Vö 16.24 ank. Vk kl. 20.50 efter ett litet stopp i Blägda där Valter Jansson hade dukat upp ett litet kaffestopp på ängen bredvid banan där vi ett 20-tal medlemmar hade ett trevligt sammanträffande innan vi fortsatte till Vk och avslutade den statliga verksamheten på SJ:s sista smalspårsbana. Sedan blev det en välförtjänt semester fram till den 12 sept på normalspåret med godståg Lp-Vk 8291/8292 med T44 321. "Vår" egen Yp 900 hämtades hem till Vk fredagen den 28 sept 1984 efter att ha servats av verkstaden i Vö men det är en annan historia. Palle
Besc
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: 40 år sedan sista trafikdagen på Växjö-Västervik

Inlägg av Besc »

Palle skrev: 20 aug 2024, 10:19 Dagen därpå den 20 augusti 1984 hade jag uppgiften att koppla ihop allt motorvagnsmtrl. i Vk som fanns kvar där till ett extratåg Vk-Vö med tågnr. 2154 avg. Vk 09.00 till Vö ank. 12.50. De fordon som ingick var Yp 873-874-893-801-900 som växlades ner till gamla smalspårsverkstaden i Vö.
Hemkörning till Vk gick som tåg 2161 med Yp 883 avg. Vö 16.24 ank. Vk kl. 20.50 efter ett litet stopp i Blägda där Valter Jansson hade dukat upp ett litet kaffestopp på ängen bredvid banan där vi ett 20-tal medlemmar hade ett trevligt sammanträffande innan vi fortsatte till Vk och avslutade den statliga verksamheten på SJ:s sista smalspårsbana. Sedan blev det en välförtjänt semester fram till den 12 sept på normalspåret med godståg Lp-Vk 8291/8292 med T44 321. "Vår" egen Yp 900 hämtades hem till Vk fredagen den 28 sept 1984 efter att ha servats av verkstaden i Vö men det är en annan historia. Palle
Jo den resan den 20 augusti minns jag som en av de bättre jag gjort. Med några fotokörningar, stopp på stationer och gemensamt måltidsuppehåll. Tyvärr hängde känslan av ”dagen efter karaktär” över hela resan, men det förtog inte stämningen ombord!
Skriv svar