När kom UIC-kabeln?

anders_w
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2023, 06:47

När kom UIC-kabeln?

Inlägg av anders_w »

När infördes UIC 568 (den första generationen UIC-kabel med 13 poler)?
Godsgösta
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 dec 2023, 19:25

Re: När kom UIC-kabeln?

Inlägg av Godsgösta »

Man ser åtminstone att dosan till UIC kabeln börjar dyka upp på Rc-loken i slutet av 80-talet. Kan det till och med ha varit så att Rc6 fick dosan till UIC-kabeln monterad redan vid leverans? Därefter har eftermontage skett på övriga.
Nu rör ju frågan kabeln och inte lokens dosor så det är ju inte ett svar i sig på din fråga men ändå i gränslandet.
Anders Sandgren
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: När kom UIC-kabeln?

Inlägg av Anders Sandgren »

UA7R (sedan AFM7) levererades 1988 tillsammans med särskilt anpassade Rc6 och dessa torde haft kabel enligt UIC-588 (18-polig UIC-kabel).
Jag antar att mellanvagnarna till dessa tåg fick UIC-kabel samtidigt. UIC-588 (18-polig) och UIC-568 är kompatibla men fjärrmanövern av loket ligger på stiften 17-18.
Men de första vagnarna med fjärrmanöver av dörrarna (A7/B7/AB7) levererades 1979 och hade de någon föregångare till signaleringen? Några lok med fjärrmanöver av dörrarna fanns väl inte då.
Rolf Berg
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 mar 2024, 10:48

Re: När kom UIC-kabeln?

Inlägg av Rolf Berg »

Jag har ett svagt minne av att man använde tågvärmekabeln till något , men kanske bara var för högtalarutrop (förutom tågvärmen ) .

mvh Rolf Berg
Lennart Fransson
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: När kom UIC-kabeln?

Inlägg av Lennart Fransson »

Rolf Berg skrev: 20 aug 2024, 18:35 Jag har ett svagt minne av att man använde tågvärmekabeln till något , men kanske bara var för högtalarutrop (förutom tågvärmen ) .

mvh Rolf Berg
Det där med att använda tågvärmekabeln för högtalarutrop lämnade nog aldrig "experimentstadiet", i alla fall inte vid SJ. Det har för mig berättats att det i princip kunde fås att fungera utmärkt tills någon ändring av sammansättningen gjordes, då måste utrustningen kalibreras igen....

I takt med att 80-talsvagnarna blev vanligare infördes ju i slutet av 80-talet central dörrstängning, vilket överfördes till/genom övriga vagnar via UIC-kabeln. Även de 60-talsvgnar som upprustades vid denna tid (AB3, A2, B1, B5...) fick ju UIC-kabel samt utrustning för dörrstängning (även om dörrarna på dessa just vagnar naturligtvis fick stängas manuellt). Gissningsvis fick även vissa kvarvarande äldre vagnar (t ex AB2, A3 och B3) UIC-kabel och högtalare.
Anders.k.
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: När kom UIC-kabeln?

Inlägg av Anders.k. »

Anders Sandgren skrev: 20 aug 2024, 10:54 UA7R (sedan AFM7) levererades 1988 tillsammans med särskilt anpassade Rc6 och dessa torde haft kabel enligt UIC-588 (18-polig UIC-kabel).
Jag antar att mellanvagnarna till dessa tåg fick UIC-kabel samtidigt. UIC-588 (18-polig) och UIC-568 är kompatibla men fjärrmanövern av loket ligger på stiften 17-18.
Men de första vagnarna med fjärrmanöver av dörrarna (A7/B7/AB7) levererades 1979 och hade de någon föregångare till signaleringen? Några lok med fjärrmanöver av dörrarna fanns väl inte då.
Ska man vara petnoga så var det väl Rc5 som användes i Uppsala-pendeln med manövervagnarna.
22 lok ska enligt SLMP 1988 varit ombyggda.

resten av loken måste vara ombyggnader, kan vara så att dom sista Rc6 levererades så , det låter jag vara osagt.

Har ett omloppsplan från 1990 och då är det 5 omlopp för den trafiken , så reserven där är god , eller så är det inte det för Rc5 ingår i samma omlopp som Rc4 och där kan ju många av loken vara sysselsatta.
2 av turerna är heldagar med manövervagnarna , 2 av turerna är i rusningstrafik med lok i varje ände, och tur fem drar godståg mellan Malmö Gbg och Trelleborg, postfinketåg ner till Malmö och persontåg upp .


M.V.H Anders.k.
torbjorn_forsman
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38

Re: När kom UIC-kabeln?

Inlägg av torbjorn_forsman »

Enligt den tyska Wikipediaartikeln om UIC-kabeln, https://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Kabel , så tillkom diverse egna tillägg till UIC 568 redan under 1970-talet i dåvarande Västtyskland. Så standarden måste rimligtvis vara äldre än så. Jag hittar ingen UIC 568 online på UIC's website, men någon som har tillgång till standarderna i pappersform kanske kan se efter när den äldsta är daterad? Eller, är man tillräckligt intresserad, så går det väl att kontakta UIC sekretariat och fråga om när den första utgåvan av 568 publicerades.

Det verkar också, att döma av Wikipedia, som om man redan från början hade reserverat några par i UIC-kabeln för högtalarutrop och annan audiosignalering.
Skriv svar