Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991 (Fotografier/bildfrågor)

av Godsgösta, Tuesday, November 14, 2023, 09:04 (166 dagar sedan) @ Granis

Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?


Nu har väl svaren kommit här, men det är väl tveksamt om man kan kalla de tidiga 90-talets järnvägsbyggen här som "utbyggnader"? Det var väl till största delen nybyggnader? Ty det handlar ju om när fd SWB blev Mälarbanan, med till stora delar nya sträckningar. Och med dubbelspår .

På bilderna ser man väl dock att här är det ombyggnader på gammal bana, t ex när man ser godsmagasinet i bakgrunden. Och det var ju vad som skedde på SWBs "bibana" Kolbäck- Ramnäs när den moderniserades och återfick persontrafiken (som legat nere sen 1965, har jag för mig) med bokstavliga kopplingar till den nya Mälarbanan. Och nåt dubbelspår blev det väl aldrig här?

Här är några samtida bilder jag tog från linjen, även dessa såklart analoga och sedemera skannade :-)

[image]
Linjebild från strax söder om viadukten över Rv 66, "Industrileden", riktning söderut (viadukten och infarten till Ramnäs bakom fotografen). Våren 1990.

[image]
Surahammars station, våren 1990. Som synes har upprustningsjobben inte startat här.

[image]
Hallstahammars station i mars 1991. Nu har det hunnit hända lite mer. Med ett av spåren i varje fall. Och maskiner har kommit på plats.


/ L G

Vilka härliga bilder från den tiden! Surahammars stationshus såg minst sagt förfallet ut innan banan rustades upp, kanske var samma med det i Hallstahammar.


Hela tråden: