Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991 (Fotografier/bildfrågor)

av Godsgösta, Thursday, November 16, 2023, 07:28 (164 dagar sedan) @ Granis

Vilka härliga bilder från den tiden! Surahammars stationshus såg minst sagt förfallet ut innan banan rustades upp, kanske var samma med det i Hallstahammar.


Ja. Fast jag vet inte hur upprustningen påverkade själva stationshusen. Bilden från "Sura" är ju tagen nåt år tidigare (isch) än bilden från "Hallsta", så det året kanske gör skillnad? I "Hallsta" 1991 ser man ju bokstavligen spår av upprustningen, medan det i "Sura" 1990 ser som det säkert hade gjort de senare åren, kanske ända sen persontrafiken hade lagts ned 1965. Eller?

/ L G

Jag vet inte alls.
Idag är ju båda husen synnerligen fräscha, och jag har varit in i båda. När man ser bilden från Sura är det svårt att tro att det sett ut så om man ser dem idag.
Klart sjutton att banans upprustning gjorde sitt för att snygga upp dessa, samtidigt som ju hela området längs järnvägen fick nytt liv i och med att tågen helt plötsligt började rulla och stanna där. Det hänger givetvis ihop alltsammans.
Verkligen nyttigt med dessa mellanhistoriska bilder så att säga. Det är inte så långt bak i tiden det där, men det ser ut att vara jättelänge sedan. Fint!


Hela tråden: