Historiskt om hjälpkraftsystemets införande? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Hej,
Jag letar efter en referens om hjälpkraftsystemets införande. Vad var resonemangen till att man valde ett eget hjälpkraftnät som ordinarie matning och inte ortsnät mm.
Jag vet anledningarna (eller kan lista ut dem) men jag behöver en tryckt referens som beskriver det.
En bok, ett Pm, en artikel. Gärna från systemets byggande dvs 1940-tal. Det borde finnas och borde vara utförligt, för det var ju inget litet beslut och inte helt självklart heller.
Jag har kollat i några va lärobok i elektroteknik utgivna av SJ men hjälpkraften nämns knappt.
Anledningarna torde vara:
•’ Gles bebyggelse och svaga nät på den tiden järnvägen byggdes
•’ Höga kostnader för att dra ortsnät till järnvägen
•’ Låg tillgänglighet i de nät som fanns
•’ Nät som huvudsakligen matade lite belysning och som var alldeles för lite för järnvägens behov
Tack på förhand
Niklas