Historiskt om hjälpkraftsystemets införande? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Jag vet inte vad Du skall använda uppgifterna till.
Du bör kanske känna till att när man valde att ha signaler och järnvägsstationer anslutna till eldrift så utgår man från vad det är för alternativ. Dvs hur det ordinarie elkraftsystemet fungerar. Min uppfattning är att Du bör titta på detta också och jämföra. Det är inte så att hjälpkraftsystem väljs utan det är nog så att det ordinarie nätet inte är riktigt utbyggt.
Alltså kostnad för att bygga ut nät på landsbygd,t ex i form av eldistributionsförening.
Troligen blir det billigare att ha några trådar ytterligare på stolparna,jämfört med att bygga ut nätet i övrigt.
Det lär finnas nägra avhandligar om elnätsutbyggnader. Sedan finns några skrifter av T Thelander. Jag tror inte det finns något skrivt om rena kostnadskalkyler. Detta kanske finns i några sv statsliggaren eller i proposition 1 bilaga 1 (statsverksprop bilaga kommunikationsdepartement.
Jag är inte ute efter aktuella motiveringar utan resonemanget som man förde på 1930-1940-1950-talet vid nyelektrifieringar. Själva resonemanget vet jag egentligen också om, men jag vill kunna läsa lite mer om vad SJ skrev på den tiden. Hur var hjälpkraftsystemet uppbyggt på den tiden? Hade man redundant matning, dvs hjälpkraft och ortsnät, batterier eller motsvarande eller nöjde man sig med bara hjälpkraft? För ortsnät fick man ju inte fram. Rimligtvis borde t.ex. Thelander skrivit nån artikel om det.