Kooperativa förbundet inblandat i järnvägsbyggandet i Persien på 1930-talet (Elektrifiering/elektrisk drift)
Vad gäller Portugal så tycks man från den svenska industrins sida inte ha varit låsta vid 16 2/3 p/s 15000 V. En offertritning från NOHAB visar ett Bt-liknande lok avsett för Portugal i utförande för alternativt 16 2/3 p/s 15000 V eller 50 p/s 25000 V.
Mina ytliga efterforskningar har givit intrycket att industrin ville utnyttja SJs ritningar och erfarenhet vad gäller bland annat kontaktledningar men att man saknade lämpliga entreprenadföretag inom landet. Att Albin Johansson fanns med i bilden var förmodligen inte så konstigt. Om jag inte minns fel så hade han en framträdande roll i Järnvägsrådet. Rådets roll var att komplettera Järnvägsstyrelsen (enbart SJ-tjänstemän).
Diarienummer 123/54 i GD Upmarks arkiv (RA Arninge) bör kunna ge en del intressant info i frågan.
Kooperativa förbundet deltog på något vis i det svensk-danska byggandet av den Transiranska järnvägen i Persien som Iran kallades på 1930-talet.
Bl a offererade SJ gamla Tb- och R-lok till Kooperativa förbundet för användning i Persien.