Albin Johansson, järnvägsfullmäktig (Elektrifiering/elektrisk drift)
... Att Albin Johansson fanns med i bilden var förmodligen inte så konstigt. Om jag inte minns fel så hade han en framträdande roll i Järnvägsrådet. Rådets roll var att komplettera Järnvägsstyrelsen (enbart SJ-tjänstemän).
Albin Johansson var även järnvägsfullmäktig, som ju Wijkman nämner i sin skrivelse till Upmark. Det fanns två ordinarie sådana fullmäktige, 1948 (ett år för vilket jag råkar ha en Svensk Järnvägsmatrikel) var det Johansson och en bergsingenjör med diverse uppdrag i näringslivsorganisationer. Fullmäktige skulle förstärka tjänstemannastyrelsen när vissa frågor skulle behandlas, syftet var att få en förankring inom näringslivet. Järnvägsrådet var däremot just ett rådgivande organ, det hade 25 ledamöter som utsågs av regeringen och av olika näringslivsorganisationer, t ex Trävaruexportföreningen, Svenska Köpmannaförbundet och handelskamrarnas nämnd. 1948 var Johansson inte med i rådet, detta ansågs väl obehövligt när han hade den mer inflytelserika positionen som järnvägsfullmäktig