Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Lyckades stoppa elektrifiering enligt svenskt sytem - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Lyckades stoppa elektrifiering enligt svenskt sytem (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, September 24, 2013, 20:46 (4088 dagar sedan) @ Lennart Petersen


Men den elektrifieringen handlade om renodlad förortstrafik runt Wellington.
Och så hade man sedan 1923 en 1500V elektrifiering av Otiratunneln på sydön.

javisst. Och generellt gällde att efter första världskriget tillkom inga nya järnvägssystem med lågfrekvent växelström. Tysklands inflytande innebar att det kring 1940 gjordes upp planer på elektrifiering med tyskt system i Slovakien, jag har för mig att det även fanns liknande idéer för Rumänien.

1500 volt likström blev däremot väldigt vanligt. I Frankrike slopades växelströmssystemet i stort sett och flera banor byggdes kring 1920 om för 1500 V likström. Även i Storbritannien blev 1500 V likström standard, dock blev det inte mycket byggt förrän efter andra världskriget, och då ändrade man ganska snart inriktning mot 50 Hz växelström.

Så de som på 1950-talet förespråkade den "svenska modellen" för nyelektrifieringar i t ex Danmark eller Portugal var minst trettio år för sent ute! Däremot kunde Sverige naturligtvis sälja generellt kunnande kring växelströmselektrifiering, tillämpbart även om frekvensen var 50 eller 60 Hz


Hela tråden:

 


Time: 248
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1147
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1319
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2724