Lyckades stoppa elektrifiering enligt svenskt sytem (Elektrifiering/elektrisk drift)
Men den elektrifieringen handlade om renodlad förortstrafik runt Wellington.
Och så hade man sedan 1923 en 1500V elektrifiering av Otiratunneln på sydön.
javisst. Och generellt gällde att efter första världskriget tillkom inga nya järnvägssystem med lågfrekvent växelström. Tysklands inflytande innebar att det kring 1940 gjordes upp planer på elektrifiering med tyskt system i Slovakien, jag har för mig att det även fanns liknande idéer för Rumänien.
1500 volt likström blev däremot väldigt vanligt. I Frankrike slopades växelströmssystemet i stort sett och flera banor byggdes kring 1920 om för 1500 V likström. Även i Storbritannien blev 1500 V likström standard, dock blev det inte mycket byggt förrän efter andra världskriget, och då ändrade man ganska snart inriktning mot 50 Hz växelström.
Så de som på 1950-talet förespråkade den "svenska modellen" för nyelektrifieringar i t ex Danmark eller Portugal var minst trettio år för sent ute! Däremot kunde Sverige naturligtvis sälja generellt kunnande kring växelströmselektrifiering, tillämpbart även om frekvensen var 50 eller 60 Hz