Åg-Wintjärns järnväg (Bana)
Hej, Lolo! Tyvärr kan jag inte hjälpa dej - jag var i Åg flera ggr på 1960-talet (intervjuade bl a en av dom gamla brukskämparna om/kring järnvägen) men hade kroniskt ont om småbildsfilm (fattig fil.stud.) och var DÅ inte tillräckligt intresserad av själva järnhanteringen för att bry mej speciellt mckt om denna. Men S Å N T borde väl ändå Bergslagets arkiv i Falun kunna hjälpa dej med...??!!
Jag har oxå sett trevliga teckningar av Ågs-miljön (= Bobergs?) fast jag vet inte var.
Skälet varför just ÅJ blivit så uppmärksammad på senare år är nog dels att den var den kanske sista "absolut oförstörda 1880-banan" och fortfarande bitvis i livet ett par år efter 2. världskriget, dels att den var en av dom i allmänhet okända småbanor som Sven Gerndt, f d ti på Gävle-Dala Jv, skrev om i lokala tidningar vid denna tid!
Tre artiklar behandlade resp. Bosjöbanan (LBB), ÅJ och Born-Engelsfors. Alla tre artiklarna gavs oxå ut som särtryck = samlarobjekt på 1960-talet!
LBB har som bekant blivit väl dokumenterad i SJK-boken "Skogsbana". Ågsbanan är åtminstone lite grann behandlad i tidningen TÅG - men Engelsforsbanan är i stort sett ännu ett svart hål.
Att två av originalloken fr dessa banor fortfarande är livet, varav det ena t o m används i trafik, gör inte saken sämre...