Åg-Wintjärns järnväg (Bana)
Hej,
jag undrar om någon har ett foto på masugnen i Åg? Jag driver projektet "I Ferdinands fotspår" på Blekinge tekniska högskola. Det handlar om att återbesöka o se vad som hänt på de ställen där arkitekten Ferdinand Boberg tecknade 1915-1924. 1919 var han i Åg (och åkte dressin dit och tåg tillbaks till Vintjärn) och tecknade av masugnen. Det mesta i projektet är inventerat, dock inte Åg. Den som vet något och är är intresserad kan gå in på www.bth.se/ferdinand och slå upp 50846 o 50847 under "Aktregister" Jag skulle bli väldigt glad om någon ville rapportera in dessa objekt, eller skicka mig en bild
Hälsningar
Louise Nyström
Foton från Åg, där man ser både järnvägen och hyttan, finns i Nybergska samlingen på Sveriges Järnvägsmuseum.
Stora Kopparbergs Bergslags AB:s arkiv, före samgåendet med finska Enso och bildandet av StoraEnso, finns hos Arkivcentrum Dalarna i Falun. I arkivet (som omfattar 20000 hyllmeter)finns kartor, ritningar och bilder m.m. från Vintjärn, Åg och Korsån. www.arkivcentrumdalarna.se
StoraEnso fotoarkiv finns sedan 2004 hos Dalarnas museum. www.dalarnasmuseum.se
Jag besökte Åg för fem år sedan. Bruksmiljön gav intryck av att vara i tämligen gott skick och relativt intakt, vid jämförelse med den informationstavla som fanns.
Lars Olof Lind