Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av daniel, Monday, April 12, 2021, 12:57 (1516 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Så till banprofilerna: Att göra detaljstudier på profiler med så våldsam skillnad i höjd- och längdskala som på den av Stefan Olson visade profilen är inte möjligt. Man kan dock konstatera att profilen är felaktig. Enligt den skulle Hagalund ligga i en sänka när den i själva verket ligger högre än Tomteboda och Järva. Närmare studier visar att den överensstämmer med den mer detaljerade profilen i den grafiska tidtabellen, Den visar således inte gamla banan utan nya! Hur kan det komma sig att en profil i ett bokverk tryckt 1906 (jag har kollat tryckåret) visar en bana som inte togs i trafik förrän 1908? Den enda vettiga förklaring som jag kan se är att man tog den prospekterade profilen eftersom den fanns tillgänglig.

Du tolkar profilen fel: Det ligger många trafikplatser tätt så namnen blir lite förskjutna:
Först är det fyra stationer (flaggsymbolerna): Stockholm central, Stockholm norra, Karlberg och Tomteboda.
Sedan kommer en håll-och lastplats på toppen av en höjd (en fylld och en ofylld cirkel på samma "flaggstång"), det är Hagalund i den profilen. Sedan går profilen ned till en lågpunkt mitt för dagens Friends arena, innan den stiger igen mot Järva.


Profilen efter dubbelspårsutbyggnaden kan ses här på bangårdar.se


Hela tråden:

 


Time: 206
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 709
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 861
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 8759

[x]
[*]