Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Hagalund – järnvägens korsning med Råsundavägen - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Hagalund – järnvägens korsning med Råsundavägen (Bana)

av AA-Rail, Monday, January 24, 2022, 09:52 (1214 dagar sedan) @ Leif B

Det här var en mycket intressant tråd som ger upphov till lite fler frågor och tankar, Det framgår ju att järnvägen mellan Stockholm och Järva (numera Ulriksdals station) gick via Banvallsvägen (därav namnet) upp till Hagavägen 41 (?) och Hagalunds station. Sedan gick linjen i ett ”S” runt Hagalundsberget för att sedan komma ner
till nuvarande sträckning upp mot Järva. Den nya lok och vagnstationen (numera Hagalunds lokdepå) uppfördes 1912-1916 och bör således inte ha funnits före 1911 så frågan är vilken sträckning järnvägen hade från Hagalunds gamla station till Järva station. Vore intressant att se en Solnakarta över området mellan Hagalund och Järva från 1910 så man exakt kan se järnvägens dragning. Gick den kanske över nuvarande Bilia ? Söder om Ritorp finns också en kulle så järnvägen måste ha gått runt denna.
Spårvägslinjen hette ju tidigare linje 3 och öppnades 13 februari 1904 och blev linje 15 den 1 april 1922. Den 13 maj 1909 öppnades förlängningen fram till Stråket. Gick på egen banvall på Stockholmsvägen (nuvarande Råsundavägen). Men var exakt möttes dom två spåren ? Jag har inte sett någon bild som skulle kunna vara en viadukt över järnvägen där spårvägen gick. Den bild som finns på forumet bör väl vara bron vid Hagalundsvägen. Haga Norra ligger ju i ”markplan” så spårvägen måste ha haft en stigning på Råsundavägen/Frösundaleden för att kunna komma över järnvägen, men Råsundavägen/Frösundaleden ligger i markplan på alla bilder jag sett. Så hur korsades egentligen dom två linjerna. 1905 till 1907 gjordes ju också försök med eldrift mellan Järva station och Stockholms Central så viadukten måste ha varit hög nog för att en kontaktledning skulle komma under. Studerar man bilder på lok nr 1 så var det tämligen högt, uppskappningsvis upp emot 3 meter så det måste ha varit en hög viadukt. Eller grävde man ner järnvägen ?


Hela tråden:

 


Time: 277
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1235
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1524
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 3046

[x]
[*]