Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av J. O. Andersson, Tuesday, April 13, 2021, 05:03 (1498 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Den aktuella kartan baserar sig på nya mätningar, exakt hur dessa är gjorda vet jag inte, men att mätpunkterna är betydligt tätare placerade och har minst lika hög precision som de betydlig grövre kurvorna på en gammal topografisk karta är det ingen tvekan om.

Jag skulle inte lita helt på ett enstaka klick i den nya kartan dock, och du får fortfarande bara värdet i hela meter, men om du har viss lokalkännedom och klickar runt lite i omgivningen så kan du skapa dig en mycket bra bild av topografin.

Den enda bild där man tydligt ser kontaktledningen är av den södra bron, inte den norra. Du har helt förväxlat detta! Man ser tydligt växeln och huvudspårets kurva. Det fanns ingen växel i norra änden, så inte ens om bilden var spegelvänd och kurvan åt andra hållet kunde den föreställa den norra änden! Bron på bilden är också alldeles för klen för spårvagnar!

Bilderna av stationen antyder snarare att huvudspåret faller nedåt norrut jämfört med stickspåren, men det är inte helt klart. Att man skulle låtit stickspåren luta ned mot infarten, som i sin tur hade en kraftig backe ner mot Tomteboda station, känns inte helt rimligt!

Man ser inte heller några ordentliga spårspärrar på stickspåren. Så om stickspåren och huvudspåret skilde sig i plan så bör stickspåren ha varit i alla fall någorlunda horisontella och huvudspåret möjligen ha lutat norrut inom stationsområdet. I alla fall inte tvärt om.

Tittar du på bilderna av (den södra) bron så är brobalkarna väldigt klena och kontaktledningen smiter precis under. Nu hittar jag inte på rak hand data för minimal och maximal kontaktledningshöjd för försöksdriften, men om stationen skulle ha legat på 15 meter så skulle det ha inneburit en kontaktledningshöjd som hade problem att gå under en drygt 9 meter hög bro, och så hög var den definitivt inte!

Du kan också titta på bilden som är tagen åt andra hållet och räkna stegen i trappan.


Hela tråden:

 


Time: 249
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1241
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1296
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2797

[x]
[*]