BB2/CC2 varför? (Fordon: vagnar)
Tvåaxliga vagnar har som du säkert vet en mycket stötig gång, såvitt de inte är överfyllda med folk så att fjädringen börjar arbeta istf att bara stå i stumt toppläge.
(Skrönan berättar dessutom om att någon, eller flera, typer av tvåaxliga vagnar hade hjulbasen tio meter vilket råkade vara detsamma som rälslängden på de flesta sidobanor. Båda hjulaxlarna slog alltså ner i (nedkörda) rälsskarvar samtidigt. BONK ... ... BONK ... ... BONK ... :-P ).
Vid den här tiden började landsvägsbussarna och bilarna konkurrera på allvar med tågen, och ur komfortsynpunkt var de vida överlägsna ffa de tvåaxliga vagnarna. Samtidigt hade utskrotningen av äldre boggivagnar med träkorg också kommit igång. Kanske hade verkstäderna börjat överhopas av överblivna boggier och så började nån tänka? Eller så fick GD en ilsken minister i telefonluren som sa att allmogen klagade?
9 meters axelavstånd hade vagnarna , det bidrar nog till en större ljudupplevelse än 10 meter , då hjulen inte slår i skarvar samtidigt utan hela tiden .Sedan så hade nog SJ en ganska loj inställning till lokaltrafik så man köpte och köpte och köpte tvåaxliga vagnar tills man en dag höjde synen och såg bortom luggen och antagligen kände sig tvungen att göra något.
Den sista tvåaxlingen levererades 1928 och då var det sysselstättande åtgärder på HVST Örebro, och den första CC4 byggdes om 1930.
Fyra fast kopplade vagnar blev bökigt så det blev CC2 efter ett tag.Och det var ju först med Co6/B6 som det kom boggivagnar i lokaltrafiken på allvar.
För Co13 var ju inte tänkt för lokaltrafik från början utan mera regionaltrafik , jag personligen tycker det är den bekvämaste personvagnen som någonsin rullat i Sverige , möjligen den har fått konkurrens av Snälltågets Bmpz som har liknande gångegenskaper .BB2 gick länge i trafik , utrycka i provinserna av C6 , och den sista i trafik var på Västkustbanan 1963.
M.V.H Anders .k.
Okej, så man var sparsam vid inköpen till lokaltrafiken och köpte tvåaxliga vagnar, sen kom man på att man varit för sparsam så då byggde man om vagnarna för ökad komfort! Tack, det låter iofs logiskt.