Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 BB2/CC2 varför? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

BB2/CC2 varför? (Fordon: vagnar)

av Överkörmästaren, Monday, August 14, 2023, 18:25 (644 dagar sedan) @ Anders.k.

Tvåaxliga vagnar har som du säkert vet en mycket stötig gång, såvitt de inte är överfyllda med folk så att fjädringen börjar arbeta istf att bara stå i stumt toppläge.

(Skrönan berättar dessutom om att någon, eller flera, typer av tvåaxliga vagnar hade hjulbasen tio meter vilket råkade vara detsamma som rälslängden på de flesta sidobanor. Båda hjulaxlarna slog alltså ner i (nedkörda) rälsskarvar samtidigt. BONK ... ... BONK ... ... BONK ... :-P ).

Vid den här tiden började landsvägsbussarna och bilarna konkurrera på allvar med tågen, och ur komfortsynpunkt var de vida överlägsna ffa de tvåaxliga vagnarna. Samtidigt hade utskrotningen av äldre boggivagnar med träkorg också kommit igång. Kanske hade verkstäderna börjat överhopas av överblivna boggier och så började nån tänka? Eller så fick GD en ilsken minister i telefonluren som sa att allmogen klagade?


9 meters axelavstånd hade vagnarna , det bidrar nog till en större ljudupplevelse än 10 meter , då hjulen inte slår i skarvar samtidigt utan hela tiden .

Sedan så hade nog SJ en ganska loj inställning till lokaltrafik så man köpte och köpte och köpte tvåaxliga vagnar tills man en dag höjde synen och såg bortom luggen och antagligen kände sig tvungen att göra något.
Den sista tvåaxlingen levererades 1928 och då var det sysselstättande åtgärder på HVST Örebro, och den första CC4 byggdes om 1930.
Fyra fast kopplade vagnar blev bökigt så det blev CC2 efter ett tag.

Och det var ju först med Co6/B6 som det kom boggivagnar i lokaltrafiken på allvar.
För Co13 var ju inte tänkt för lokaltrafik från början utan mera regionaltrafik , jag personligen tycker det är den bekvämaste personvagnen som någonsin rullat i Sverige , möjligen den har fått konkurrens av Snälltågets Bmpz som har liknande gångegenskaper .

BB2 gick länge i trafik , utrycka i provinserna av C6 , och den sista i trafik var på Västkustbanan 1963.

M.V.H Anders .k.

Okej, så man var sparsam vid inköpen till lokaltrafiken och köpte tvåaxliga vagnar, sen kom man på att man varit för sparsam så då byggde man om vagnarna för ökad komfort! Tack, det låter iofs logiskt.


Hela tråden:

 


Time: 243
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1020
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1143
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2418

[x]
[*]