Varför sadeltankslok? (Järnväg allmänt)
Då kommer ju nästa fråga direkt: Varför slutade man tillverka sadeltanklok?
En rå gissning är att man.det vara för dyrt i förhållande till nyttan.
Konstruktionen kom ju på tidiga lok men försvann sedan helt.
Sedan är det nog enklare att få större förråd med sidotankar. Ramtanklok var nog rätt små.
De flesta sidotankloken hade nog utvändigt maskineri men undantag finns, inte minst J-loken. Och så finns ju trecylindriga sidotanklok.
En intressant utveckling är de fyra första 'Welsh ponies' som byggdes av George England 1863 till Ffestiniog-banan. Från början hade de sidotankar men då förråden inte räckte byggdes de till med en sadeltank ovanpå sidotankarna. Loken var egentligen tenderlok då kolförrådet var i tendern. Andra serien från 1867 hade arrangemanget från början. Några fick dessutom en gjutjärnssadel ovanpå sadeltanke för att öka vikten. Tendrrna fick senare vattenförråd också men var rätt små. Det lär också ha förekommit att man ordnat viktökning mha järntackor i vattentankarna.