Fd SRJ Ba under Uppsala Bou - spårslitage (Bana)
Många är berättelserna om hur de normalspårsvagnar som rampades av (och kanske på) ibland var rejält överlastade - någon (måhända Bobo L?) drog någonstans på något forum lite om hur en del vagnar som drogs över vagnvågen fick växlas ur för att de efter avrampning inte matchade normalspårets tillåtna axeltryck...
Jo, åtminstone bland annat jag har här i forumet berättat att gubbarna på växlingen i Uppsala berättade om att det kom vagnar från smalspåret som var för tungt lastade för att få gå ut på stambanan... :-| Förmodligen fick överföringstrallorna (Q37p) slita ont i Hallstatrafiken! Om man ställer upp en tungt lastad O-vagn med stax D (22,5 ton) på en Q37p och drar iväg den de ca 10 milen till eller från Hallstavik, och föraren dessutom ligger på snarare 40-50 istf sth 30 och alltihop på en bana som de sista åren var otroligt nerkörd med kolossala fel och brytningar så är det ju klart att trallan far illa, stackar´n ...
Jag hade en gång tagit bussen mot Länna (linje 809, den gick 4 ggr om dagen!) och stod vid fd länsgränsen och skulle fota överföringståget. Jag minns att jag kunde höra Tp:ns morrande en lång stund innan tåget kom, och då var det som att stå intill ett godståg på stambanan. Jädrans vad fort det gick, och på sista överförÕngsvagnen stod en täckt godsvagn och vinglade från sida till sida. Jag trodde jag skulle få fotografera en tågurspårning...
Nja, nog slet väl Tp-loken på banan, men det gör en Z4 som wobblar fram i spåret också! Men det största slitaget tror jag överföringsvagnarna orsakade, helt enkelt genom att antalet vagnsaxlar som befor banan ju var mångfalt större än antalet lokaxlar. En skuttande Z4 med 7 tons axellast slår sönder själva spåret men påverkar nog inte banunderbyggnaden, vilket däremot de nästan dubbelt så tunga axellasterna på överföringsvagnarna gjorde, vilka formligen manglade sönder den underliggande bankroppen. Då hjälper det ju inte att själva spåret håller ihop. Nu gjorde det ju knappt det heller, å andra sidan...
Man drog ju, som Roffe redogjort för, ner kraftigt på banunderhållet, så det är klart att 4 man de sista åren inte klarade att hålla 10 mil järnväg i skick. Grundfelet var ju dock att de här smalspåren från början var mycket klent (dvs billigt) byggda. Man rakade nog istort sett bara bort grässvålen, lade ut slipers och räls och pudrade på med den sand man hade tillgång till. Att sedan utsätta denna klena banunderbyggnad för dessa tunga laster kunde ju inte leda till annat än uselt spårläge. Minns hur spåret genom "platta skogen" såg ut innan vi åtgärdade detta!
Fortfarande händer det på en del ställen att det kommer upp den vackraste blålera kring "picklarna" på spårriktaren på ULJ. Det visar ju att den ursprungliga marken (tex leran) fortfarande på dessa ställen ligger inom 10-20 cm under slipers underkant. Så gissa varför ULJ lägger mkt makadam i spåret. Det är en av anledningarna! ;-)
När man ser ULJ:s banstandard av idag, så är det svårt att tro hur nerkörd banan var när vi övertog banunderhållet efter SJ...