Blir det inte lite överdrivet? - Jo, just det... (Bana)
Många är berättelserna om hur de normalspårsvagnar som rampades av (och kanske på) ibland var rejält överlastade - någon (måhända Bobo L?) drog någonstans på något forum lite om hur en del vagnar som drogs över vagnvågen fick växlas ur för att de efter avrampning inte matchade normalspårets tillåtna axeltryck...
Just sådant handlar väl förvisso om extremfall, men att enbart Tp-loken skulle vara så värst brutala mot spåren har jag fått avfärdat från sakkunnigt håll. Visst, det finns "snällare" fordon, men rätt många värre också.
SRJs Stortyskar har jag nästan aldrig stött på något skäll om förstörda spår kring, men återigen enligt sakkunskapen skulle dessa lok ev. vara värre - eller åtminstone minst lika slitande på spåret som Tp-loken.
Ska man tro på det budskap du förmedlar?
Vad är det för sakkunskap du förlitar dig på angående SRJs Stortyskar och deras gångegenskaper? SRJ visste nog vad de gjorde då de köpte dessa tyska lok.
Vad gäller SRJs överföringstrafik gick det mycket kemikalier ut på Roslagsbanenätet från Uppsala. Ganska ofta lastade man på dubbla överföringsvagnar. Från Roslagen kom det mest massaved på enkla överföringsvagnar. Vad var det för typ av gods som skulle vara så tungt? Pappersprodukterna från Hallstavik lastades till stor del på fartyg i Hallstavik. En del gick före 1970 på smalspårsvagnar till Stockholm (Experimentalfältet).
De Tp-loksdragna tågen med överföringsvagnar till och från Uppsala höll ofta god fart med 14 överföringsvagnar (begränsat av rampens längd i Uppsala). På de flesta SJ-linjer med överföringstrafik hade man 27 kg-räls. På fd SRJ var det bitvis 24 kg-räls.
När man diskuterar sådant här i allmänna termer, så får man komma ihåg att det handlar om en hel skala med olika grader av spårpåverkan när det gäller olika lok, från liten till större påverkan. Att då i den här typen av diskussion "beskriva" och jämföra dessa olika dragfordon i ett sådant här sammanhang kan lätt innebära att det man menade kan av någon tolkas som mer överdrivet än avsett.
Att SRJ visste vad de gjorde när de anskaffade Stortyskarna var liksom lite av poängen...
Det allra viktigaste var snarast tesen att Tp-loken inte nödvändigtvis var och är sådana spårförstörare som en del tror, utan att de tunga överföringstågen - överlastade eller ej - stod för en stor, eller rentav den största delen av spårslitaget på 70-talet. Och hur stort detta slitage de facto blev är sedan en annan fråga.
En annan av mina poänger var - som jag också skrev - att det är lätt att det etableras "sanningar" i sådana här sammanhang.
Den här diskussionen illustrerar väl ganska tydligt att det sällan finns några enkla sådana sanningar - det är därför jag normalt i detta forum håller mig till att yttra sådant jag har teckning för i arkivskåp eller scannade dokument i datorn...