Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Säröbanan - förslag till elektrifiering och spårvagnstrafik - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Säröbanan - förslag till elektrifiering och spårvagnstrafik (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Harald, Sunday, January 01, 2012, 23:10 (4721 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressanta dokument. Lokalbaneutredningen har jag sett förr, men det är alltid intressant att fundera på hur det hade sett ut om den hade förverkligats. Då hade väl innerstadsspårvägen lagts ned på 50- eller 60-talet. Nu är de tilltänkta ovanjordssträckorna tilltäppta av bebyggelse.

När det gäller Säröbanan slås man av att detta var före det kommunala planmonopolet. Vi tar för givet att kommunen bestämmer var det ska byggas, men en landskommun som Askim hade väl inte stora möjligheter till det.Intressant också att Göteborgs stadsplanekontor tycks ha intresserat sig för Askim flera årtionden före kommunsammanslagningen.

Eftersom det tydligen krävdes en rejäl upprustning av banan kan man tycka att de också borde ha funderat på en bättre sträckning söder om Askim än den längs havet. Om man hade fortsatt ungefär i nuvarande vägens sträckning och sedan via Svindal för att träffa på den befintliga sträckningen norr om Heden, så hade man kunnat få bebyggelse på två sidor. Det som ännu inte är bebyggt längs det stråket är numera utredningsområde för framtida bebyggelse.

Ture Hårds förslag var ju minst sagt summariskt. Jag hade väntat mig lite beskrivning av teknik, t.ex. hur man skulle detektera tågen på de långa blocksträckorna på enkelspårsdelen.


Hela tråden:

 


Time: 261
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1203
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1399
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2886