Säröbanan - förslag till elektrifiering och spårvagnstrafik (Elektrifiering/elektrisk drift)
Intressanta dokument. Lokalbaneutredningen har jag sett förr, men det är alltid intressant att fundera på hur det hade sett ut om den hade förverkligats. Då hade väl innerstadsspårvägen lagts ned på 50- eller 60-talet. Nu är de tilltänkta ovanjordssträckorna tilltäppta av bebyggelse.
När det gäller Säröbanan slås man av att detta var före det kommunala planmonopolet. Vi tar för givet att kommunen bestämmer var det ska byggas, men en landskommun som Askim hade väl inte stora möjligheter till det.Intressant också att Göteborgs stadsplanekontor tycks ha intresserat sig för Askim flera årtionden före kommunsammanslagningen.
Eftersom det tydligen krävdes en rejäl upprustning av banan kan man tycka att de också borde ha funderat på en bättre sträckning söder om Askim än den längs havet. Om man hade fortsatt ungefär i nuvarande vägens sträckning och sedan via Svindal för att träffa på den befintliga sträckningen norr om Heden, så hade man kunnat få bebyggelse på två sidor. Det som ännu inte är bebyggt längs det stråket är numera utredningsområde för framtida bebyggelse.
Ture Hårds förslag var ju minst sagt summariskt. Jag hade väntat mig lite beskrivning av teknik, t.ex. hur man skulle detektera tågen på de långa blocksträckorna på enkelspårsdelen.