Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Säröbanan - förslag till elektrifiering och spårvagnstrafik - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Säröbanan - förslag till elektrifiering och spårvagnstrafik (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Monday, January 02, 2012, 00:14 (4721 dagar sedan) @ Harald

Ture Hårds förslag var ju minst sagt summariskt. Jag hade väntat mig lite beskrivning av teknik, t.ex. hur man skulle detektera tågen på de långa blocksträckorna på enkelspårsdelen.

Alla automatiska linjeblockanläggningar i Sverige hade spårledningar, så det kanske ansågs självklart att sådana behövdes även på Säröbanan? Men trafiken på GSJ drevs ju enligt förenklade bestämmelser, där tågpersonalen i viss utsträckning kontrollerade möten och skötte växlar och signaler. Så om "duo-spårvagns-förslaget" faktiskt genomförts hade man kanske möjligen nöjt sig med linjeblockering bara norr om Billdal. Saltsjöbanan, där Ture Hård för övrigt länge var engagerad som konsult, har ju fortfarande en grenbana utan linjeblockering (och utan lokaltågklarerare).

I förslaget från 1948 har Åkerman tagit upp ett schablonbelopp för signaler mm, kanske ville man 1950 ha mer preciserade uppgifter - detta kan vara bakgrunden till att Hård kopplades in. Desto mera underligt att Hård inte har fått i uppdrag att göra en mer detaljerad beskrivning inklusive kostnadsberäkningar. Även om Hård vid denna tid var avkopplad från sin uppgift på SJ var han engagerad i att utarbeta olika förslag till ändringar och kompletteringar på Saltsjöbanan, och borde därför ha tillgång till aktuella kostnadsdata. Möjligen var Ture Hård även konsult åt Lidingöbanorna, han skrev i varje fall senare under 1950-talet en beskrivning över hur södra banans blocksystem för enkelspår fungerade, detta efter att Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsinspektör ställt frågor


Hela tråden:

 


Time: 243
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 945
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1123
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2319