Resor med F 1200 år 2014 (Anslagstavla, resor mm)
Det är bara principtrams och inte underbyggda skäl. Någon läser innantill och tolkar 20+20 som 40 utan att väga in att 20 T o R är 40 det med. Det är skönt och enkelt att läsa innantill, hjärnan kan ligga kvar i glasskålen med löständer, glasögon och pungkulor då.
Exakt min åsikt... ja utom att ha glasögonen i skålen ;-)
Så länge nödiga kriterier såsom linjekännedom, rast/vila mm uppfylles så är det ingen skillnad i riskhänseende med att köra 20 mil ToR i två dagar eller 20+20 mil en dag å 20+20 mil tillbaka dag 2.
Anledningen till denna stupiditet är väl att i begynnelsen utgick alltid ett tåg från en utgångsstation och skulle tebax dit, det var så det gjordes ibörjan av SJF 690-tiden och detta synsätt följde sen med.
Idag kan jag, som jag har tolkat det, åka 20 mil ToR på en sträcka sen åka 20mil ToR en annan sträcka under samma dag (men vem f-n orkar bemanna den serviceorganisationen, som jag påstår är den svaga punkten idag)