Resor med F 1200 år 2014 (Anslagstavla, resor mm)
Kraven på begränsning vid körning utan ATC kom från fackligt håll. När vi körde på SJF 690 med personal som "ansågs beordrade i tjänst" så måste SJ-kulturen gälla även dem, men som ideellt järnvägsföretag står vi allihop utanför den delen. Vad som sedan hände var att Järnvägsinspektionen plockade upp den röda tråden om begränsning som en etablerad sanning utan att ta ställning till eller kunna argumentera för skälen till den. Nu är det så länge sedan att ingen ens tänker på varför det är som det är.
Ja nästan, de omformulerade den så som jag beskrev tidigare, så nått gjorde de iaf ;-) (om inte det var redan innan J bildades).
Självklart är det ju så att all körning utan ATC på sträcka där ATC finns är en säkerhetsbelastning för den sträckan och alla andra tåg på den, jämfört med hur det kunde vara om ATC fanns hos museitåget. Men det är inte därför det finns en begränsning i hur långt man får köra.
så sant, sträckbegränsningen är inte kommen ur en säkerhetsanalys av riskerna utan ett godtyckligt taget tal ursprunget ur en föreskrift utan någon djupare analys i sin tur.