Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP @, Jönköping, Saturday, September 20, 2008, 22:14 (5941 dagar sedan)

Tråden om NBVJ kom snabbt att handla om 891. För att återföra det hela till 1435, och även de som kör på BV-nätet: Hur många kan sätta ihop ett tåg med en E, E2 eller B samt med nitade vagnar efter:

AJF, OKBv, SJVM, mfGDJ, NBVJ, SKÅJ, JÅÅJ, BJs = 8 st

Hur många har ett nitat/svetsat SJ-tågsätt 30-tal/40-tal man kör med:

MBv, AJF, OKBv, SJVM, mfGDJ, NBVJ, VT, SKÅJ, NJM, JÅÅJ, BJs, SkJ (jodå!), KV. OJF är där i kanten också med sina B3:or. Det blir 14 st.

Hur många har användbara rälsbussar av Y7-typ:

AJF, IBAB/OJF, ÖJS, SJVM, mfGDJ, NBVJ, ÖSlJ (tills nu), Karlskoga kommun, JÅÅJ, DVVJ, SMoK, SSJF, mfÖSJ, FVJ. Det blir 14 st. Om vi räknar med AGJ, ULJ, TJF, Smalspårsgänget i Hultanäs och SkLJ blir det 5 till, alltså 19 ställen man kan åka gul-orange rälsbuss.

Vilka har då unika tåg, med en idag användbar sammansättning i trafik som faktiskt blir ganska rätt och komplett inkl lok (här får jag nog säkert ett och annat påhopp):

-MBv torde kunna få ihop några godståg mod ä.
-OKBv OKB-tåg med OKB 24 i spetsen. Någon vagn till bara...
-SJVM årgångståg 1956 med Ra 846 nästan komplett stambanesnälltåg 1956.
-GBBJ kan nog skrapa ihop flera tåg.
-NBVJ blandat NBJ-tåg.
-BJs har godstågen på sin sida, och i viss mån ett BJ ståltåg.
-SkJ kan nog med SJ-märkning få ihop ett lokaltåg på SJ på 50-talet om S 1280 går i täten.
-NJ 60-talståg i 80-talstappning.
-Flera kan skapa lokal- och regionaltåg, exvis OKBv med Du 432,F5,Co8d mm.

Nu har jag lämnat motorvagnar och rälsbussar där hän...

Nu är det upp till er. Vilken önskelista på tåg har vi, och vem skulle kunna (med gott samarbete i branchen) ro hem dessa?

Kvällstankar från Henrik Reuterdahl


Hela tråden: