Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Staffan Granath, Monday, September 22, 2008, 21:41 (5939 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

här kommer kanske mer än fundering som måhända genom forum-evolution möjligen kan leda till konkretisering. :-|

måhända måste jag informera mig om regler mm men först vika ut i en sann historia;
i flydda ungdomsår fick vi besök i saltsjöbaden av några släktingar från utlandet.
när vi åkte gamla tågen på s-banan fick de rätt på av oss (lite skamset) att det faktiskt var en reguljär tur.
vi vart inte utskrattade, tvärtom tycktes det vara fantastiskt att de haft turen att komma med på just den turen!

det väckte funderingar, men först måste ju fakta undersökas;

1. hur ser banverket på att museiföreningar lånar banor och hur debiteras det?

Enligt TRAV avtal o Järnvägnätsbeskrivningen, samma taxa som för alla J-bolag.

2. får musei-föreningar ha en viss regelbunden tidtabells-trafik på banorna?

Tja en viss kan man väl säga men inte alltför kontinuerlig misstänker jag men var gränsen går vet nog ingen?

3. vad tycker andra affärsdrivande tågbolag om en viss "konkurrerande" halv reguljär trafik?

Om trafiken skulle konkurera gillas det nog inte alls men normalt så säljer vi ju resor av helt annan karaktär än vanliga TU...

tack för fakta mm.!
det jag satt och tänkte på var när jag några år tidvis arbetade nere i augsburg under 80-talet.
där förekom det att DB körde "idealiserade historiska tåg" enligt tidtabell på helger och högtider där man spontant kunde åka med in till staden eller kringliggande orter.
det var mycket populärt, behövde ingen planering och obetydligt dyrare än ordinare tåg.

Historiskt? ja frånsett att ångloket inte var påeldat, inte hade stängerna kopplade och att "postvagnen" bakom loket mullrade och luktade betänkligt likt ett dieselhydrauliskt lok så liknade det tåg från trettio till 60-talet.
i alla fall brydde sig de flesta inte om det utan tågen var ofta fullsatta av shoppare, flanörer mm.

det var ju dock en annan tid och hade mycket "i ryggen" så med det du säger är det nog inte möjligt idag här i sverige.
jag skulle dock gärna se det här men ideèn har kanske redan provats :-|

Hela tråden: