Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP @, Jönköping, Sunday, September 21, 2008, 08:57 (5940 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Enkel fråga.. hur ofta/under hur lång tid, så tågen ut med vagnar av bara en generation?
Intressantare vore väl tågsätt från olika tidsperioder..med olika märkning, inredning, målning osv...gärna blandade vagnstyper och generationer.

Helt rätt att tågen ska se ut som de såg ut. Men då var det inte 3 1 klass och 2 restauranger, och inte olika märkningsstilar huller om buller.

-NJ 60-talståg i 80-talstappning.

SKÅJ med väl??

Jag vet inte om ett gäng A2:or och en AB3 kan kallas historiskt korrekt tågsätt.

Trätågsätt är ju inte omnämnda alls??? vafalls?

Nämn då ett trätåg som är rätt märkt och sammansatt, som någon kör med idag? Jag gillar trävagnar och de som har de lägger ned ett enormt jobb på att hålla de igång, men min fråga kvarstår!

Fundera på hur mycket 100% rätt det måste vara för att ge betraktaren rätt intryck.

Själv tycker jag målning och märkning i samma tidsperiod är viktigt, samt att slutsignaler, uniformer och dragkraft hör ihop. Sedan ska också tågsättet ha en trovärdig sammansättning, som de faktiskt kunde sett ut. Då faller O-vagn med kol och en del personalvagnar bort rätt fort.

Mvh Henrik

Hela tråden: