FÖT (Järnväg allmänt)

av Pelle Björkman, Monday, January 06, 2014, 21:56 (4084 dagar sedan) @ Kjell Aghult

System F är inte riktigt jämförbart med § 100. Problemet med § 100 var väl att man kunde ha ett antal obevakade driftplatser som man kunde lämna utan särskilda procedurer. Sedan hade man en obevakad driftplats med möte, som man kunde glömma bort. I system F ska man inhämta körtillstånd för nästa bevakningssträcka från ctkl vid varje driftplats.


Föraren fick i varje enskilt fall kvittera order om möte på tpl utan lokal tkl.
Dessutom skulle han ha fällt upp den röda påminnelseskärmen på förarbordet. Detta skulle kontrolleras av siste tkl, som avsände tåget mot det obevakade
mötet.

Förfarandet med radio är liknande. I Danmark och Tyskland ges föraren körtillstånd muntligt till nästa mötesstation (och skall givetvis notera detta på formulär). När möteståget inkommit begärs nytt tillstånd. Förekommer inga möten, banarbeten etc ges körtillstånd till slutstationen i en omgång. Det
får nog antas, att dessa förenklade system förbättrade överlevnadschanserna
för många småbanor.

Vid 1970-talets början hade alla (13?) "privatbanor"i Danmark ngn form av radioklarering.
Vid denna tid hade ca hälften ett enkelt fjärrstyrningssystem utvecklat av signalingenjör Wessel-Hansen och tillverkat av Dansk Signal Industri. Det systemet klarade av att styra ett par växlar och infartssignalerna. Impulserna utgjordes av hörbara tonkoder som sparades på en bandspelares ena kanal, på den andra kanalen spelades radiokommunikationen in. Fritt ur minnet var det Skagensbanen, Hirtshalsbanen, Lollandsbanen, Fredriksverksbanen, Gribskovsbanen, Odsherredsbanen och Östsjaellendske bane . Runt 1980 byggdes ett modernare styrsytem av Neselco för banorna Vestbanen, Odderbanen och Töllösebanen. Ingen av systemen hade linjeblockering, utan radiosambandet med föraren klarade av hinderanmälan. Lemvigbanen fick till slut ett fjärrstyrningssytem av annorlunda modell. Naerumbanen hade länge radioklarering samt en mötesstation med fjäderväxlar där mötesfunktionen/kontrollen byggde på att båda mötesspåren skulle vara belagda med fordon.
I dagsläget har alla "privatbanor" ngn form av fjärrstyrning.


Pelle Björkman


Hela tråden: