FÖT (Järnväg allmänt)
System F är inte riktigt jämförbart med § 100. Problemet med § 100 var väl att man kunde ha ett antal obevakade driftplatser som man kunde lämna utan särskilda procedurer. Sedan hade man en obevakad driftplats med möte, som man kunde glömma bort. I system F ska man inhämta körtillstånd för nästa bevakningssträcka från ctkl vid varje driftplats.
Föraren fick i varje enskilt fall kvittera order om möte på tpl utan lokal tkl.
Dessutom skulle han ha fällt upp den röda påminnelseskärmen på förarbordet. Detta skulle kontrolleras av siste tkl, som avsände tåget mot det obevakade
mötet.
Jag vet det och jag vet också att likafullt hände att man glömde mötet. Man kunde passera flera stationer med påminnelseskärmen uppfälld, så när man kom till mötesstationen skulle man komma ihåg att just där betydde den något, vilket det alltså hände att man glömde.
Förfarandet med radio är liknande. I Danmark och Tyskland ges föraren körtillstånd muntligt till nästa mötesstation (och skall givetvis notera detta på formulär). När möteståget inkommit begärs nytt tillstånd. Förekommer inga möten, banarbeten etc ges körtillstånd till slutstationen i en omgång. Det
får nog antas, att dessa förenklade system förbättrade överlevnadschanserna
för många småbanor.
Danmark och Tyskland känner jag inte till, men i Sverige är förfarandet inte liknande i system F. Här ges körtillstånd bara för en bevakningssträcka i taget, d.v.s. man måste ha nytt körtillstånd vid varje driftplats. Föraren har förstås sin möteskontroll, så om ett möte ska glömmas bort måste både föraren och ctkl glömma det.