Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140 (Järnväg allmänt)
Aha - var det SÅÅ man gjorde.
Märkligt, alltihop...
Tittar man på sidan 217 i "Det tusende Lokomotivet" är det lok GDJ 58 (tvno 996) som utgör vinjettbilden, prydligt smyckat och alldeles klart avsett att kunna passera som "jubel-lok"...
Den fejkade bilden återfinns på sid 139 i skriften - som sagt med helt felaktiga skorstensnummer...
Vad i hela friden höll N&H på med egentligen...???
Hade tillv.skyltarna blivit omkastade, så att GDJ-loket först fått nr 1000, eller vad...?
Hmmm...Det finns nog en del mer eller mindre sanna historier här. Yngve Holmgren skriver i Östgötaånglok att enligt NVHJ-traditionen var det WÅBJ 25 som skulle ha blivit nr 1000, men ett smalspårslok ansågs vara för obetydligt och det fick i stället nr 997.M.v.h.
Ola
Med produktionstakten hos Nohab gick det nog att se till att "lämpligt" lok blev det 1000:e och omvänt för den konspiratoriske att man blivit förfördelad i nummergivningen...