Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140 (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Friday, February 28, 2014, 00:30 (3922 dagar sedan) @ Ola Almquist

Aha - var det SÅÅ man gjorde.

Märkligt, alltihop...

Tittar man på sidan 217 i "Det tusende Lokomotivet" är det lok GDJ 58 (tvno 996) som utgör vinjettbilden, prydligt smyckat och alldeles klart avsett att kunna passera som "jubel-lok"...

Den fejkade bilden återfinns på sid 139 i skriften - som sagt med helt felaktiga skorstensnummer...

Vad i hela friden höll N&H på med egentligen...???

Hade tillv.skyltarna blivit omkastade, så att GDJ-loket först fått nr 1000, eller vad...?


Hmmm...Det finns nog en del mer eller mindre sanna historier här. Yngve Holmgren skriver i Östgötaånglok att enligt NVHJ-traditionen var det WÅBJ 25 som skulle ha blivit nr 1000, men ett smalspårslok ansågs vara för obetydligt och det fick i stället nr 997.

M.v.h.
Ola

Med produktionstakten hos Nohab gick det nog att se till att "lämpligt" lok blev det 1000:e och omvänt för den konspiratoriske att man blivit förfördelad i nummergivningen...


Hela tråden: