Elektrifierade spårvidder (med tråd) (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, October 09, 2008, 22:34 (5965 dagar sedan) @ Anders L

Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?

Jag antar att det härmed menas eldrivna banor med kontaktledning, det fanns ju också en del industribanor med eldrift genom ackumulatorer i loket.

Längst söderut så fanns där ju då den för svenska förhållanden unika 600mm trefasdrivna lantbruksbanan (med två trådar i kontaktledningen och den tredje fasen i rälerna) vid Vittskövle mellan Kristianstad och Brösarp i östra Skåne. 600mm med enfas eller likström i tråden fanns annars vid flera industribanor.

Längst uppe i norr fanns det meterspårig spårväg med vanlig ca 600V likströmsdrift i Kiruna.

Ut till Norrlandskusten fanns sedan den också ovanliga 750 eller 760mm elbanan Robertsfors-Sikeå, drivspänning och ev -frekvens dock okänd för undertecknad.

Industribanan till Kvarnsveden från Borlänge hade också en annorlunda spårvidd, 693mm eller nåt sånt udda, med likaså okänt matningssystem.

Tidigt eldrivna industribanor fanns väl t ex vid Värmbol utanför Katrineholm och i Boxholm, men vilken spårvidd hade de?

Säkert finns det åtskilliga fler exempel på industri- och gruvbanor där man troligen anpassade spårvidden till de fordon man lyckades komma över billigt.

Frågeställningen skulle alltså kunna kompletteras med förutom spårvidden för dessa elektrifierade banor även spänning och ev frekvens för matningen och även kontaktledningens höjd, vilket intreesserar en del av oss läsare också.
/CEO


Hela tråden: