Många spårvidder blir det (Elektrifiering/elektrisk drift)

av NOR, Friday, October 10, 2008, 10:24 (5964 dagar sedan) @ Anders L

Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?

Intressant fråga detta, jag måste tillstå att jag aldrig hade reflekterat över hur många, eller vilka olika spårvidder som varit elektrifierade. Men nu när jag kollar närmare i SJK:s småskrift nr 1 så blev det en imponerande mängd.


Vilka som har lik- eller växelström anges tyvärr inte i förteckningen.

600 mm
220 V: LKAB, Luleå; Stockholms vattenverk.
440 V: Kungliga Vattenfallsstyrelsen
2500 V: Vittsköfle Gård, 3-fas (stämmer verkligen spänningen?)

610 mm
450 V: LKAB, Malmberget.

693 mm
550 V: Kvarnsvedens Pappersbruk

700 mm
180 V: Wargöns AB

728 mm
??? V: Wermbohl

750 mm
220 V: Bolidens Gruv AB; Granviks Sågverk; Gruv AB Dalarne Idkerberget
325 V: Robertfors Bruk (stämmer verkligen spänningen, senare anges 650 V)
500 V: Ströms Bruk AB

800 mm
220 V: Skutskärs Sågverk

850 mm
220 V: Enhörnings Trävaru AB

880 mm
330 V: Mo Ångsåg

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

900 mm
220 V: Bollsta Bruk
440 V: Svanö AB
550 V: Hofors Bruk

914 mm
??? V: Halla (?)

915 mm
220 V: Sandviks Ångsåg
330 V: Nordmalings Ångsåg

920 mm
220 V: Granviks Sågverk

1000 mm
140 V: Lövholmens Slipersfaktori

1040 mm
220 V: Bergvik-Ala AB

1070 mm
220 V: Heffners Sågverk

1767 mm
110 V: Järfeds Ångsåg

Källa:
Svenska Järnvägsklubbens småskrift nr 1, Industrilok tillverkade av Asea Västerås, utgiven 1970.
Jag har inte sett eller hört talas om någon uppdaterad/rättad förteckning, så jag antar att ovanstående lista är långt ifrån komplett, och antagligen behäftad med flera fel.


Hela tråden: