Tågsammansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal (Fordon: allmänt)
Jag har en gång åkt tåg från Stockholm till Eskilstuna på början av 80-talet. Dragkraft var ett Rapid lok och jag undrar nu vad det kan ha varit för vagnar efter. Nu har ju det kommit i H0 60-tals vagnar från NMJ och jag undrar om det var 60-talare som användes i tågen, eller om det var modernare 80-talarna. Kan tänka mig att tiden för detta kan ha varit runt vår / höst 80-82 kanske. För från 82-83 hade vi hyrbil på somrarna då åkte vi bil istället.
Niklas :o)
Jag har nu tagit mig en titt på mina foton av Ra-dragna tåg på Eskilstunabanan under de år du frågar om, och de bekräftar min minnesbild: För det mesta fyra (ibland fem) vagnar, varav ingen med resgods (BF, F). Bara tre vagnar på en bild, å andra sidan hela sju vagnar på en annan bild (från en söndagskväll).
På en bild från 1980 ingick nästan bara 40-talsvagnar i tåget (däribland B3 som ju var kraftigt moderniserad), men på bilderna från 1981-83 var tågen blandade av 40-talsvagnar (oftast B15) och 60-talsvagnar. I några av fallen förekom dessutom enstaka nitade 30-talsvagnar bland de 4-5 vagnarna. Med andra ord var det inte några epokmässigt enhetliga tåg. 80-talare såg jag aldrig i dessa tåg - de gick på huvudlinjerna när de var nya.