Tågsamansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal (Fordon: allmänt)

av Fredrik Lundström, Thursday, October 23, 2008, 23:10 (5877 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag har en gång åkt tåg från Stockholm till Eskilstuna på början av 80-talet. Dragkraft var ett Rapid lok och jag undrar nu vad det kan ha varit för vagnar efter. Nu har ju det kommit i H0 60-tals vagnar från NMJ och jag undrar om det var 60-talare som användes i tågen, eller om det var modernare 80-talarna. Kan tänka mig att tiden för detta kan ha varit runt vår / höst 80-82 kanske. För från 82-83 hade vi hyrbil på somrarna då åkte vi bil istället.

Niklas :o)


Hej Niklas!
Jag körde några tåg till "Smedstan" de åren. Loket var Ra och någon gång F. Vagnarna är knepigare eftersom jag är dålig på littera men jag gör ett försök.
Oftast medföljde en resgodsvagn av stål och veranda i ena enden. Den hade rundat tak och var ofta märkt TGOJ. Sj hade lika dan som följde med ibland. Det finns/fanns dieselfinkor med samma utseende. Vagnarna var B8 eller snarlikt (40 och 50-talsvagnar). En udda som gick var TGOJ vagn från 50-talet(?). 60-talsvagnar förekom men ganska sällan. Någon enstaka stor salongsvagn. Vagnarna var äldre än 60-talet som jag minns dem.
/Roffe


Jag är rädd att du (Roffe) tänker på sammansättningen i de tåg som gick Stockholm - Eskilstuna ungefär 1968-77. Vartannat av dessa persontåg drogs av D-lok, vartannat av TGOJ Bt. Även konduktörspersonalen tillhandahölls alternerande av SJ och TGOJ. Samma gällde också vagnsätten. Grundsammansättningen för dem var i båda fallen tvåaxlig resgodsvagn, boggivagn AB och två andraklass boggivagnar. Det var sällsynt att 60-talsvagnar ingick i dessa tåg under denna period.

Omkring 1977 (osäker på exakt år) lades trafikeringen om helt och kopplades ihop med snälltågen Stockholm - Köping - Hallsberg, alltså genomgående tåg på Stockholm C. De första åren drog F-lok, därefter Ra och längre fram Rc. Under denna period var det för det mesta två 60-talsvagnar i tågen. Nästan alltid fanns då förstaklassutrymmet i en A2-vagn.

Äldre kollegor som jobbat på dåvarande LLC (lokledningscentralen) i Tomteboda pratade om att en av anledningarna till att Ra gick på Eskilstunabanan var att de då alltid var i närheten av Hagalund, då de ofta gick sönder. :-)


Hela tråden: