Sv/v 70-tal: Hedlandet. (Byggnad)
Hej. LIte av vad jag har hittat om Hedlandet.
Trafik
19170322=Hållplatsen öppnades 19170330/19170322, i och med att Mariefred stads aktieteckningsvilkor förändrades.
1921=Hållplatsens trafik utökades med möjlighet till styckegodstrafik före år 1921.
19301222=Nu ägde person- och resgodstrafiken rum endast till vissa närbelägna anhalter samt obegränsad vagnslastning.
19380501=Blir Hedlandet en bemannad hållplats med full befogenhet för paket- il- samt fraktgods.
19420616=Platsen blir en obemannad hållplats varvid all godstrafik upphörde..
19450901=Är platsen åter en bemannad håll- och lastageplats. Godstrafiken består enbart av vagnslastgodstrafik.
19610701=En bemannad håll- och lastplats utan lastkaj, underlydnade Läggesta.
19651001=Blir platsen en obemannad hållplats varmed åter vagnslastgodstrafiken upphör.
19750601=Persontrafiken nedlades och därmed hela stationen.
1999=Är återigen en hållplats, en s k rälsbusshållplatsen. Anhalten flyttades österut närmare vid det gula godsmagasinet i samband med den nystartade järnvägstrafiken ÖSlJ drog i gång sin normalspåriga museitrafik från Läggesta Nedre till Taxinge-Näsby.
Bangård;
19220807=Marken inköptes och fastighetsindelningen var klar 19261011.
1930=Stickspåret stod klart.
19450901=I samband med att vagnslastgodstrafiken återkom var lastkajen borttagen.
Byggnad;
1938=Hållplatskuren hade ett yttermått på ca 3 x 3 m och var utseendemässigt likt den kur som fanns i Ryssjö Brink men mindre.
1942=Nytt stationshus byggdes under året och det gamla såldes och forslades bort och blev grundstommen till en sommarstuga vid sjön. Det nya stationhuset byggdes 10 m mera västerut från den gamla placeringen.
20010318=Senaste ägaren har inköpte fastigheten.
Status;
1921=Håll- och lastplats, stycke- och vagnslastgods. Mariefreds stad. Å bangården finns 1 frilastspår för 4 vagnar. Belysningssystemet är av fotogenbelysningstyp.
1948=Hållplats. Dyrortsgrupp 2.
Posten;
1938=Det skulle dröja länge innan poststationen öppnades här. I en skrivelse 1938 till Järnvägsstyrelsen om en station skulle byggas vid Hedlandet och att i den skulle ges utrymme också
för poststation. Posten och järnvägens styrelser tog tid på sig och kriget kom emellan och 1941 fanns det inget utrymme.
19470401=Hedlandets stationshus blev så även poststationen från och med 19470401 och den sköttes av järnvägens personal efter gällande avtal.
19630701=Omsättningen blev dock inte så hög som beräknat och poststationen drogs in och ersattes med lantbrevbärning.
Så en karta från Kartoteket
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/tillfaelligt/mapnrsljexproprhdtkopia.jpg[/IMG]