Hedlandet 1938 och 1950 (Byggnad)

av NOR, Sunday, November 02, 2008, 12:12 (5922 dagar sedan) @ Christer Malm

Ett konstaterande om kartan stämmer, växeln ligger i Taxinge änden?


Ja, och det förvånar mig! Förutom att jag själv har ett tydligt minne av att växeln låg i Läggestaänden har jag i min ägo en bild som tydligt visar stoppbocken vid det gula magasinet samtidigt som man ser att plattformen smalnar mot Läggestahållet där uppenbarligen spår 1 börjar gå i en kurva för att gå över i en växel. Tyvär kan jag inte publicera bilden eftersom den inte är tagen av mig.

Vad som är egendomligt i sammanhanget är att jag för några år sedan hade en livlig diskussion med en person som i sin ungdom tillbringade några somrar i Hedlandet. Han påstod med emfas att växeln låg i Taxingeänden medan jag lika envist hävdade motsatsen! Har man flyttat växeln någon gång på 40 eller 50-talet?

Det verkar som om bangården byggdes om precis i början av 1950-talet, kan orsaken möjligen vara att godstågen började att utgå ifrån Södertälje Södra istället för Åkers Styckebruk?

Utsnitt ur ritning för bangårdsbelysningen, daterad oktober 1938.
[image]

Utsnitt ur förslag till elektrifieringsplan inför bangårdsombyggnad, daterad juni 1950.
[image]


Hela tråden: