Hedlandet 1938 och 1950 (Byggnad)
Ett konstaterande om kartan stämmer, växeln ligger i Taxinge änden?
Ja, och det förvånar mig! Förutom att jag själv har ett tydligt minne av att växeln låg i Läggestaänden har jag i min ägo en bild som tydligt visar stoppbocken vid det gula magasinet samtidigt som man ser att plattformen smalnar mot Läggestahållet där uppenbarligen spår 1 börjar gå i en kurva för att gå över i en växel. Tyvär kan jag inte publicera bilden eftersom den inte är tagen av mig.Vad som är egendomligt i sammanhanget är att jag för några år sedan hade en livlig diskussion med en person som i sin ungdom tillbringade några somrar i Hedlandet. Han påstod med emfas att växeln låg i Taxingeänden medan jag lika envist hävdade motsatsen! Har man flyttat växeln någon gång på 40 eller 50-talet?
Det verkar som om bangården byggdes om precis i början av 1950-talet, kan orsaken möjligen vara att godstågen började att utgå ifrån Södertälje Södra istället för Åkers Styckebruk?
Utsnitt ur ritning för bangårdsbelysningen, daterad oktober 1938.
Utsnitt ur förslag till elektrifieringsplan inför bangårdsombyggnad, daterad juni 1950.