Hastighetskontroll med radar (Signaler/säkerhet)
Det var väl rimligen inte medelhastigheten på igångsättningssträckan som var begränsad till högst 20 km/h, utan hastigheten vid passagen av själva korsningen?
Hastighetstavlan för 20 km/h stod vid ungefär mitt på igångssättningssträckan. Hastighetsnedsättningen var främst motiverad av att man ville få tillräcklig förvarningstid. Men man hade uppenbarligen lagt på viss marginal - 15 sekunders förvarning hade kunnat uppnås med kortare nedsättningssträcka eller nedsättning endast till exempelvis 30 km/h - under förutsättning att ingen förare kört för fort.
Det kan ju noteras att varningstiden tydligen aldrig gick under 15 s trots dessa fortkörningar, så det verkar som att ringsträckans längd var något väl tilltagen för den valda hastighetsbegränsningen.
Ja, annat var nog inte att vänta sig på den tiden. I avsaknad av hastighetsmätare så får man nog tolerera en viss avvikelse hit eller dit. Ett vanligt synsätt med äldre spårvagnar är att 20 km/h anses motsvara körning på full serie på plan mark, vilket ju fungerar hyfsat om hastighetsbegränsningen finns strax efter en hållplats eller så, men sämre när det är en hastighet man ska bromsa in till.
Kan också livligt föreställa mig att man med en halvsliten och skorrande långedragsvagn fick en helt annan hastighetsupplevelse än i en nylevererad mustang med typ dubbla förhållandet mellan effekt och vikt...