Linjebeskr. Gårdsjö-Håkantorp, 60-tal -- Frågor, kommentarer (Järnväg allmänt)
Några kommentarer och blandade frågor till de föregående inläggen med linjebeskrivning:
- Ett antal hållplatser har lagts ned: Lidköping-Esplanaden (1993, ersatt av Framnäs City) Tomtehagen (1974), Russelbacka (när?), Bryne (1987), Smedtofta (1987).
Russelbacka slopad 1971-05-23. Samma slopningsdatum gäller för Tomtehagen.
- Fagerlid var lastplats med påstigningsmärke. När försvann resandetågens uppehåll i Fgr? Lastplatsen överlevde ganska länge - till 2002 (?).
Uppehåll slopade 1970-05-31. Sidospår borttaget februari 2002, ej använt efter 1988.
På Ekevings sidor finns en grafisk tidtabell från 1971. Där finns inte Rbk angiven som station, den torde alltså ha försvunnit omkring 1970. Jag blev lite förvånad över att Rbk var station efter breddningenav banan, det trodde jag i min enfald inte. Jag vet dock att det finns synliga rester av ett normalspår till invid plattformen i Rbk, men hade utgått från att Rbk var lastplats.Fråga: Användes Råbäck i någon utsträckning som station eller var där normalt ständigt obevakat? I 1964 års graf tycks det ligga ett möte i Råbäck på vardagar.
Att den försvann såpass tidigt torde väl tyda på att behovet egentligen var ringa. Vilket var slopningsdatumet? Har någon mer info om Råbäck vid denna tid vore det kul att se eller höra!
Råbäck nedklassad till hållplats 1970-05-04
//C.