Linjebeskr. Gårdsjö-Håkantorp, Hällekis (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, August 13, 2018, 07:59 (2330 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Vänern var alltså egen lp - trodde att den under hela normalspårstiden ingått i Forshem. Så kanske ej skedde förrän nuvarande signalställverk i Forshem installerades?

Ja, 1965. Bekräftar årtalet i Per Forsströms ställverksregister.>

Får väl fortsätta med att utöka frågan, vetgirig som jag är - vilka driftplatser klassades som stationer efter breddningen? Kan listan nedan utökas eller i övrigt kompletteras (platsvaktstjänst vid lastplats t ex?)? Mycket intressant detta och bemanningsfrågan ger ju onekligen en bild av hur det var när det begav sig...


Stora Levene// stn till 1962 // avbemannad 1967

Järpås// ständigt obev // avbemannad 1976 (?)

Ja


Lovene// stn till 1987 // avbemannad ?

1969


Lidköping// ännu bevakad för alla tåg //sex (cirka?) tkl stationerade i Lkp

Källby// stn till 1978 // avbemannad ?

1973


Råbäck// stn till 1970 // avbemannad 1968

Forshem// bevakas ännu tidvis, personal fr. Lkp och Mst // avbemannad ?

1979


Lugnås// stn till 1980 // avbemannad ?

1969


Mariestad// ännu bevakad för alla tåg //sex (cirka?) tkl stationerade i Mst

Lyrestad// normalt ständigt obev // avbemannad ? (möten förekom här till 2000 eller 2001)

1979. Sedan sannolikt bilburen tkl.


Hova// ständigt obev // avbemannad ? (bevakad senast 2005 för en tågvändning)

1978


Hela tråden: