Kvarvarande trä-rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Har köpt på mig den eminente boken Rälsbussar från Umeå.
Några frågor dök upp. Först och främst förvånade det mig att så få trä-rälsbussar av Hilding Carlssons fabrikat finns kvar om än i olika skick. Blev glad att se att föreningen MfÖsj i Skåne hade två stycken tydligen. Boken kom ut 2013 har någon trä-rälsbuss sedan dess skrotats, bytt ägare? Hade även branden i tyskmagasinen i åtanke, blev någon HC-buss skadad där?
I boken står om SJ Y 318 (plogrälsbuss) i Morshyttan. Någon som vet status på den? Bilder? Hur många av de kvarvarande Hildingarna (trä-rälsbussar) är körbara?Många frågor här jag hoppas få svar på. Ämnet HC-bussar i trä är alltid trevligt att diskutera.
Mvh Harry
Tvåaxliga har jag inte superkoll på, men det är några stycken, mer än 3-4 (tror jag), min lista är inte uppdaterad, men jag har tio i olika icke-originalskick (av dessa kan någon eller några mycket väl vara skrotad) och fem stycken som är "riktiga" museirälsbussar. De fyraxliga är en smalspårig och en eller möjligen två normalspåriga. (Yo1s 626 på Järnvägsmuseet, och Yo1 657 i Kristianstad, men den senare är jag osäker på.)
Det finns 2 st Yo1p (fyraxliga smalspåriga 891 mm) kvar, en i Hagfors och en hos AGJ. Den hos AGJ är en fd NKlJ buss, AGJ har även ett tvåaxlig släp.
Angående Yo1 657 så var den för några år sedan så gott som återställd i det elektriska när man råkade ut för inbrott av typen kabeltjuvar som klippte sönder det mesta så man var tillbaka på ruta ett. Förbannat trist och förjävligt. Vad jag förstått det som var det väl till största delen en medlem i ÖSJ som pysslade med 657. Vad som hänt under åren efter inbrottet vet jag inte.