Kvarvarande trä-rälsbussar. Ploga med träbuss? (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Vilket trevligt fordon, tack för stämningsfull bild! Enligt Hilding-bibeln så lever detta fordon. Var finner man denna tingest nuförtiden? Används den något? Palle! Hur var den att köra?
Den finns i ångloksstallet i Vk men är inte körbar f.n och används således inte p.g.a detta. Det var inte billigt att hålla denna skapelse igång på slutet. Väldigt sliten efter att ha tjänstgjort i tung tjänst för banavdelningen i synnerhet breddningsarbetet då den ibland även användes som dragfordon med en upplastad larvförsedd lingrävare på en överföringsvagn Q 37p. Finns dokumenterad på bilder från den tiden. Den var ju inte byggd för sån tjänst av den gode Hilding i Umeå där den föddes enbart för lätt tjänst i personbefordran och den passade bäst på linjen Spångenäs-Vimmerby där den lunkade fram i sin beskedliga 60 km/h. Nåväl banavdelningen i Vk på den tiden hade många härliga gubbar anställda och hade goda kontakter med Affes Mek. Verkstad (Tjust Mekaniska) som fixade till den med varsam hand och förstärkte ramverket och övriga fel som alltid kunde uppstå. Kan nämna att Tjust Mekaniska Verkstad som låg utmed Allen i Västervik började en gång i världen med att konstruera de första Sliplokomotorerna innan verksamheten övertogs av AB Slipmaterial i Vk. Ja hur var den att köra, fick man väl igång motorn utan större mankemang så fungerade den utmärkt. Mekanisk låda osynkad med dubbeltramp f/b-låda för körriktning. Hydraul pump som monterades in senare vid ombyggnaden för manövrering av Hiab-Focokranen på lastflaket samt även en hydraulcylinder framför kylargallret för att kunna höja och sänka den stora effektiva vingplogen som verkligen gjorde heder av namnet. Snön undanröjdes verkligen effektivt kan jag lova. Det syntes verkligen när vi körde våra Ybo5p-tåg vintertid att "Sputniken" farit fram där. Ja den är väl värd att spara åt eftervärlden i sitt nuvarande skick som arbetsfordon tycker Palle i Vika.;-)
Jag vet ju att både denna och ett antal normalspåriga tvåaxliga trähildingar användes för snöplogning - och du skriver ju dessutom att det funkade bra. Men jag har svårt att begripa hur man göra någon nytta med ett så lätt fordon med en stor plog. Jag tycker att den bara borde sätta sin stora plog i första större snödriva och sedan stå där och slipa rälsen med spinnande drivhjul ...
Men uppenbarligen fungerade det! Hur kunde det fungera? Hur körde man - sakta och försiktigt eller högsta möjliga fart in i snön, eller?