Varför littera Yoa2? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Friday, March 20, 2020, 19:29 (1794 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Att Yoa2 kom att heta just det har jag ingen förklaring till. Yo2 fanns ju redan så Yoa9 kanske hade varit rätt. Dessutom var de ju ett kortkopplat tågsätt som man inte ändrade sammansättning på som med YBo-vagnarna.

Yoa2 var ju dessutom en utveckling av TGOJ Yoa104 och Yoa202 samt NKlJ Yoap. Dock med skillnaden att det skulle vara enkelt att byta mellanvagnar vid behov.

Kan det inte helt enkelt ha varit så att SJ såg elrälsbussar och dieselrälsbussar som två separata företeelser? Yoa1 fanns redan - "provrälsbuss" från ASJ och ASEA som SJ köpte in 1954 och då gav littera Yoa1 [Hällqvist "Svenska rälsbussar" 2017 sid 354]. Elrälsbusstyp Yoa1p fanns för övrigt också; på f d MÖJ i Östergötland.

Provrälsbussen hade ursprungligen beteckningen YCox1. Den tillhörde ju dock inte SJ då ...

Att "paprikatågen" fick beteckningen Yoa2, och inte t ex Xoa9, bör ha berott på att SJ vid den tiden hade som princip att motorvagnar/rälsbussar utan normala buffertar och skruvkoppel skulle ha huvudlittera Y. Denna princip var dock uppenbarligen endast vägledande, därför kunde lokaltågssätten Xoa6 få huvudlittera X trots att de fram till en ganska sen tidpunkt hade centralkoppel.

Hällqvist har för övrigt ett särskilt avsnitt om litterering i sin bok från 2017. Där tycker jag det framgår ganska bra att man på SJ inte var särskilt konsekvent när det gällde fordonens typbeteckningar.

Instämmer.

/Ola


Hela tråden: