Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder (Fordon: lok)
Jag tror att i gamla Postvagnen hävdades det en gång att ett Mg-lok ryckt in i insatståget och det skulle t.o.m. finnas bild på det men jag kanske minns fel.
Däremot har jag sett bild på ett fullstort express eller snälltåg av 70-80 tals modell som fick rycka in i en Nynäspendel något Fimbulvinter under 80-talet. Det var 60-talare, 1 klass och t.o.m. en restaurangvagn tror jag. Det var också förstås pga akut brist på X1. För att klara rusningstrafiken röjde man hårt i Hagalund.
Hittade inlägget i gamla Postvagnen. Bilden var tagen av Jan Lindahl 8 januari 1982 men fanns tyvärr inte kvar i inlägget. Tillåter mig ändå att citera vad Staffan Sävenfjord skrev om händelsen.
Trevligt att se bild på det tåget. Bakgrundshistorien är att någon gång mellan nyår och trettonde var det totalt kaos i pendeltågstrafiken. Inga pendeltåg hade gått till Västerhaninge på flera timmar och man råkade ha det tågsätt som skulle gått i ett tåg till Göteborg över. Att det blev över berodde på att tåget var så sent från Hagalund att ett par senare tåg till Göteborg redan hunnit avgå. Det tågsättet tog man och körde till Västerhaninge. Sedan blev tågsättet kvar i det omloppet och pendlade alltså mellan Västerhaninge och Kungsängen i närmare en vecka. Speciellt lyckat var inte detta och på lördagen den 9 januari skulle jag åka in från Jordbro till stan. Det tog två timmar innan något hände och då kom det här loktåget - på väg mot Västerhaninge. Dumt nog steg jag inte på det fast jag borde förstått att det skulle bli första tåg mot Stockholm. Strax efter kom ett X1-tåg och detta åkte jag med mot Västerhaninge. Satsningen visade sig rätt - X1-an blev första tåg mot Stockholm medan loktåget fick stå kvar i Västerhaninge. Sedan mötte vi pendeltåg såväl i Jordbro som Handen och Skogås. Dessa hade alltså köat upp bakom loktåget.
Det bör ha varit just den 8 januari som jag var ute på plattformarna som "tågavläsare" för TR. Det var ett lugnt och behagligt jobb eftersom inga tåg kom ned från Hagalund och jag fick alltså tid över. Så när högtalarna bad all tillgänglig personal att gå till spår 15 för att biträda vid avgången av pendeltåget till Kungsängen begav jag mig dit. Det var detta loktåg som stod där och den nyuteximanerade kvinnliga tågmästaren slet som ett djur för att få igen dörrarna. Till sist var vi tillräckligt många för att kunna bemanna dett dörrpar var. Jag fick det vid trappan och fick således värsta jobbet. Precis som jag lyckats få igen dörrarna (packarna på japansk tunnelbana kan slänga sig i vägen) och vända mig om för att ge en signal till tågmästaren hörde jag hur dörren öppnades precis bakom mig. Jag skrek "det är fullsatt, ett nytt tåg kommer om ett par minuter" (man kunde ju alltid hoppas) så såg jag att en ung man med uppblåsbar gummibåt just hade lyckats baxa in gummibåten. Men nu fanns det ingen fysikalisk möjlighet att han själv skulle få plats. Jag satte därefter SJ-rekordet i avkastning av gummibåt från loktåg och vad den unge mannen sa går inte att återge i tryck. Jag lyckades snabbt ta mig från platsen...
Jag kommer inte ihåg om det var denna vinter eller om det möjligen var den likaledes svåra vintern 1976 när SJK:s PR-chef Åke Jannesson körde X9 som pendeltåg Södertälje-Märsta. Åke hade hämtat en X9 i Örebro och när han kom till Södertälje ringde fjärren och frågade om han kunde gå som pendeltåg resten av vägen till Stockholm, eftersom det inte gått något pendeltåg på över två timmar. Visst, Åke stannade och fyllde tåget med resande. När han kom till Stockholm fick han uppdraget att köra vidare till Märsta. Han berättade senare att han nog haft 600 resande (fast där överdrev han nog en del). Och resan hade tagit över tre timmar. Fast det värsta var att han inte förrän ankomsten till Märsta upptäckte att värmen stod på för fullt, så det var säkert 40 grader varmt i tåget.
Helgerna 1982 låg så att den första stora arbetsdagen i januari blev den 11 januari. Då måste stulna loktåg vara återlämnade och bristen på X1 var enorm. X10-orna hade ännu inte kommit. SL löste detta genom att sätta in extra bussar och vi i Jordbro hade redan fått linje 810 som avlastning av pendeltågen. Denna dag gick det bussar mellan Jordbro och Skanstull var tredje minut och dessutom insatsvagnar. Så vi som bodde i Jordbro klarade oss bra. Med lite tur kom man med en buss som bara hade ett 10-tal passagerare. Men kollegor som var beroende av pendeltåg var inte lika nöjda...
Och så klagar dagens veklingar över lite småförseningar efter ett kontaktledningsbrax i Årstaberg.