Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder (Fordon: lok)

av Peter Flink, Monday, April 27, 2020, 14:19 (1606 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den övre bilden visar expresståget på den sträcka som var den sista på utbyggnaden av dubbelspåret Malmö - Katrineholm. Men jag tror att tåget under 1964 fortfarande hette Xt 46 - före omnumreringen av alla tåg som genomfördes 1965.
På den andra bilden från 1985 ser man över taket på den andra B06-vagnen något av det gemensamma SJ-huset för bandistrikten och marknadsregionerna. Vid denna tid fanns det väldigt gott om Rc-lok för express- och snälltågstjänsten. Men visst kan man förvånas något över att Ra-loken, som då var 24 - 30 år gamla, fick sådan udda och sparsam tjänst.
Sven B


1985 bodde jag fortfarande i Kallhäll och åkte i stort sett dagligen med pendeltåg. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg att jag såg några Ra-lok i insatstågen, hur förekommande var det?

Det är möjligt att jag just vid denna tid lagt mitt järnvägsintresse på sparlåga - men jag tycker jag borde komma ihåg detta!

undrar
Thomas K Ohlsson

Inte heller jag minns just Ra i knuffodrag och då körde ju jag många av dessa tåg som gående på skubben i Hagalund dessa år (inkl 1985) I regel var det Du2, F och ibland Da samt Ma på Upplands Väsby men där var det rundgång i bägge änder. Sen blev det Rc ibland.


Hela tråden: