Pendeltågsreserven (Fordon: lok)
Vintern 1991-1992 åkte jag med B6 som hade Da i varje ände. Jag tror det var sista vintern som det var insatståg med B6-vagnar i Stockholmstrafiken.
I början på 80-talet så åkte jag med B6 ofta som drogs av Du. I vissa tåg var det även F-lok som var dragkraft. Innan X10 levererades var det ganska många insatståg som bestod av B6-vagnar, i synnerhet på vintern när X1 inte fungerade så bra.
Var det loktåg Da + B6-vagnar + Da flera gånger vintern 1991/92, eller bara en gång? Jag hörde talas om att det reservvagnsättet provkördes i ordinarie tåg (en dag?) i början av vintrarna från det att det skapades till dess att det upplöstes, men den uppgiften kan jag inte ta gift på. I varje fall provkördes reservvagnsättet i ordinarie tåg Flemíngsberg - Jakobsberg den 5 december 1992, vilket "råkade" vara dagen för Hjulmarknaden. Bild från Älvsjö med Da 900 som främsta lok:
1987 hade alla B6-vagnar (inkl underlittera) slopats, men inför vintern 1988 återregistrerades 14 vagnar. Före 1995 föll tre av vagnarna bort av olika skäl (brand och asbest). Återstående elva vagnar stod i Hagalund och användes vintern 1995 för att köra Tjejvasans deltagare från Stockholm till Oxberg.
Sex vagnar fanns sedan kvar i Hagalund. Fyra av dem användes i Svenska Motorvagnsklubbens avskedsresa Stockholm - Södertälje - Järna - Grödingebanan - Stockholm den 14 maj 1995, eftersom denna reserv just skulle upplösas. Loken var då Da 896 och 937: